Wednesday, July 20, 2011

NASI KOMOK lagi deh ^__^

Assalamualaikum dan slamat petang..ari ni xsempat nk on9 awal..byk keje nk buat.. pe2 pun tengah ari tadi sempat jugak msk dapur and skali lg masak Nasi Komok..dh penah masak dulu kat SINI..smlm Ct Diari Zaliedana menggunakan 'kekreatifannya' msk guna rempah tu br tringat rempah lama ada lg..so,ari ni nak abiskan rempah yg dh lama tersimpan lam esbox..yg br beli xusik pun g =)

Kali ni yana try mkn dgn ayam masak merah bermadu..nak bt dalca or kurma bahan xckp plak..xpe lah..masak merah pun ok gak..ari ni males nk main blender..klu bt sos cabai nasi ni kna blend..skg ni pun dah rmai yg tahu Nasi Komok nii..mcm2 cara yg masak..ada yg tambah daun ketumbar..yana nii tau masak ikut guru ajar je lah..mama yana..hikhikk..lain kali kita test plak cara lain..Jom je lah kita layann menu tengah ari kami tadi..ayam msk merah bermadu bersama acar mentah campak2 brg yg ada lam esbox..hehee..layannn :=) 

NASI KOMOK


BAHAN-BAHAN:-




2 1/2 pot beras basmathi ( cuci dan toskan )
6 ketul ayam
2 sudu besar majerin
3 cawan air
3 sudu besar susu cair
2 ulas bawang putih (mayang)
1 ulas bawang merah ( mayang )                    
1 inci halia ( mayang)
1 inci kayu manis
2 biji buah pelaga
1 kuntum bunga lawang
1 1/2 sudu besar rempah komok ( campur sikit air )
1/2 sudu kecil serbuk kunyit

CARA NAK BUAT :-

  1. Panaskan majerin dan tumis bawang putih, bawang merah, halia, kayu manis, buah pelaga dan bunga lawang. 
  2. Bila dah wangi masukkan rempah komok dan kacau. Lepas tu masukkan ayam dan kacau. Tambah sedikit air dan biar hingga ayam masak.
  3. Kemudian masukkan air macam nak masak nasi dan masukkan juga susu cair. kacau jap dan masukkan bahan perisa dan juga serbuk kunyit. 
  4. Dah cukup rasa boleh lah masukkan beras. Gaul bagi rata dan masak je macam masak nasi biasa. Slamat mencuba :-)


12 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam yana..
walaupun akak ni asal dari t'ganu (jiran kelantan) & suami pun ada darah dari sana.. tp rasanya ini pertama kali dengar nasi komok atau rempah komok tu... teringin lak nak merasa.. kalau blk kelantan (coz sedara mara hubby ada sana) bolehlah cari rempah ni nnt... tq yer share resepi ni.. akak salin dulu resepi.. dah ada rempah nnt nak buat senang.. hehe..

izahdaut said...

woo nasi komok lagiii... canner la rasayer yee.. haiishhh..hehe

Nurul said...

Yana...

k Nurul x pernah dengar lagi nasi komok ni... 1st time... sedappp yer...

Citarasa Rinduan said...

tu lah izah........
ayupun teringin nak rasa nasi komok..

nuwairani ismail said...

arghhhhh! tidak! sungguh beta jeles dengan ini nasik!

Zaliedana said...

Assalam yana,wah nasi komok lagi ek.Nanti Ct nak wat juga,rempah dah da tu..Wat perap ayam pon best tau yana..Rempah nih da bau cam rempah murtabak yg Ct selalu guna,wangi jer kan..

YANA SHAIFUL said...

Kak Ratna: Org klate ada jgk xtau rempah ni..klu yg duk sempadan thai mst tau..Nnt dh ada rempah bleh la akak try bt..:=)

YANA SHAIFUL said...

kak Izah: hehee..saje nk abiskan rempah ni je kak..:=)

YANA SHAIFUL said...

K.Nurul:

Rmai lg kak yg xtau psl rempah nii.. rasa mcm nasi beriani kita jee..;=)

YANA SHAIFUL said...

K.AYU: nak rasa bleh nnt yana kirim rempah kat K.Ayu :=)

YANA SHAIFUL said...

Nani: hikhikk..ciannya..jeles dari kejauhan..klu dekat dh lama k.yana p hulur sepinggan dua :=)

YANA SHAIFUL said...

Ct: Yana nk abiskan stok rempah lama je nii..hehee..ok..nnt yana try perap dgn ayam plak..mst best jgk.. bau mmg wangi :=)