Monday, July 25, 2011

MUFFIN COKLAT

Assalamualaikum semua..dh mkn tengah hari kee..mst lah dah kan..org nk msk menu petang dh nii..apa la yana ni br tanya hehee..pagi ni xsmpt nak BW umah kengkawan..xleh nk pgg lappy..duk layan my baby jee..tengah hari ni jugak dapur xberasap lagi..masuk je dapur ada laa yg ngikutnya..pagi tadi nasib baik x terpijak my baby Damia..xsedar langsung dia duk belakang..alahaii anakku..klu x jd lempeng laa klu ibu terpijak tadi..apa lah aku nk jwb kat bapak dia krg..ngeee..


Jom je lah layan muffin coklat yana bt petang semalam..dh ramai yg buat muffin nii..yana je baru cuba nak buat..kebetulan adik ipar singgah kat umah semalam..smpt jgk dia mkn panas2 yg baru kuar dr oven..xtau bape biji tgk dia mkn hehee..nasib baik ckp..yana bt separuh adunan jee..klu bt byk2 xabih plak..Jom je lah kita layan muffin yg dh abis niii..layan :=)



Muffin Coklat
Bahan A :
  • 2 cawan tepung *izah gune tepung gandum
  • 1 1/4 cawan serbuk koko *izah letak 1 cawan
  • 2 sudu kecil baking powder
  • 2 sudu kecil soda bikarbonate
  • 3 sudu teh nescafe
  • sedikit garam
Bahan B:
  • 2 cawan gula kastor *izah kurangkan sikit
  • 1 cawan minyak masak
  • 1 cawan susu cair (atau susu segar)
  • 3 biji telur
  • 1-2 sb oren sunquick * izah tambah
Bahan C :
3/4 cawan air panas


Cara membuatnya :
  1. Campurkan semua bahan-bahan B dan letak ketepi.
  2. Ayakkan tepung bersama serbuk koko, baking powder dan soda dan campurkan semua bahan A di dalam mangkuk besar.
  3. Masukkan bahan B ke dalam A dan kacau rata. Kemudian akhir sekali masukkan air panas ke dalam adunan tadi dan gaul rata.
  4. Ceduk ke dalam muffin cup dan bakar pada suhu 175 C selama 20 minit.
Slamat Mencuba :=)

14 comments:

Nurul said...

Salam, Yana.....

Dah kuar mapin dia plak... heheh... mapin tu buat k nurul tergoda... meh 2 ke 3 ketul dulu tuk minum petang ni... ;D

Citarasa Rinduan said...

Yana......
dikau mmg suka goda kak ayu tau..


kak memasak sambil jeling2 muffin kamu nan gebu tu.............

nak sikit...

chikadakbiru said...

salam Yana...

dh lama tk buat muffin cokelat...tgk yana buat...rase teringin plak nak makan...

Zaliedana said...

Assalam Yana,Hehe yana pon dah wat mapin nih ya..Sedap kan mapin nih,tapi ank ct nana xsuke lak,maybe da campuran oren sama kut..Tapi ummi n abah dia suke ajer,hehe..

Amie said...

Aduiiii....Yana,
cantiknya muffin coklat tu posing...warnanya manis menawan, menggoda seleraaaa....

nuwairani ismail said...

aih...kiut betol mapin ni...kiut2 mapin, kiut lagi damia! heheh...pijak mapin jd lempeng takpe...jgn terpijak damia. dah ramai yg terai resepi ni...ntah bila la sy nk cuba ni...

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum yana...
kat cnie pun ada muffin yer.. sedapnya.. comel2..meh bg akak ckit... suka makan muffin.. tp skg nie dah dkt nak puasa dah.. bila ler nak buat nie.. huhuu

Yana Shaiful said...

K.Nurul: Dh lama xbermapin..phtu tgk rmai plak yg dh bt..terliur jgk kita tgk..hehee..nnt yana antar 2 3 ketui ek :=)

Yana Shaiful said...

K.ayu:

Nak jeling je ke kak..amek je laa..yana bt2 xnmpk jee nii hikhikk

Yana Shaiful said...

Nani: Damia mmg sntiasa kiut miut hehee..tu laa..nsb baik xpijak dia.. ibu bz kacau mapin jee hehee

Yana Shaiful said...

CB: jom sama2 kita bermapin..rmai plak skg duk bermapin..terliur jgk kita tgknyaa hehee

Yana Shaiful said...

Ct: sama la dgn damia nii..xmo mkn plak..cian bapak dia abiskan.. yana krg skit mapin nii..slalu bt utk hubby jee hehee

Yana Shaiful said...

Kak Amie: terpaksa posing cmtu..dh tinggal bape ketui je br nk snap hehee..

Yana Shaiful said...

K.Diana: Suka tgk org bt mapin..tringin jgk kita nk bt.. akak bt je utk berbuka hehee