Sunday, October 9, 2011

KARIPAP-KARIPAP CINTA TUN~ ^__^

Assalamualaikum dan selamat sejahtera..xleh nak membebel panjang waktu ni..kejap lagi nak msk dapur pula..Jom kita layan bekpes kami tadi..karipap..sorry Tun..tibe je jadi karipap-karipap cinta Tun..baru layan muvi Karipap-Karipap Cinta :=)..Yana c&p je resepi ni dari umah Kak Izah..mintak izin share kat sini pula yee..Doh karipap Tun nii mmg sedap..semua kna cuba buat tau..:=)

DOH KARIPAP
xde keledek..inti ubi kentang je lee :=)
BAHAN-BAHAN:-

4 c tepung
2 tbs margerin
1/2 c oil
3/4 c air
1/2 tsp garam

CARA NAK BUAT:-

  1. panaskan margerin + minyak dlm periuk. tutup api.
  2. tengah panas2 tu, masukkan tepung dlm periuk td dan gaul guna garpu (jgn guna tangan, melecur nnti).
  3. dh sejuk siket, campur garam n air.
  4. Uli-uli.. siap! buleh wat karipap ikot suka inti apa..
INTI KENTANG



BAHAN-BAHAN:-

4 biji kentang
1 labu bawang besar ( dipotong dadu )
2 ulas bawang putih ( tumbuk hancur )
2 sudu besar rempah kari ( bancuh dgn 1 cwn air )
1 tangkai daun kari
Sedikit isi ayam
Secubit garam

Cara Buat Inti:

1. Kentang dikupas dan dipotong dadu. Kemudian rebus kentang hingga hampir empuk. Angkat 

   dan toskan.
2. Panaskan minyak dan tumis bawang besar dan bawang putih hingga kekuningan
3. Masukkan rempah kari dan tumis hingga naik minyak
4. Perasakan dgn garam
5. Masukkan ayam dan biarkan seketika hingga masak
6. Akhir sekali, masukkan kentang yg telah direbus tadi
7. Kacau sebati hingga kuah kering. Siap..

Selamat Mencuba :=)

20 comments:

nuwairani ismail said...

glemer kak tun....hihih...siap jadi karipap cinta lagi tu...dah lama x buat karipap...nak buat inti xde masalah, nak buat kulit pon xde masalah. nak mengelim tu yang menjadi masalah. huhuh...

Sheila Shafeareen said...

Salam Yana wah dah siap karipapnya tu..akk baru pas meguli doh ni tinggal nak bg inti kentang kering aje...buat utk sarapan pg esok...nnt kak ye..apa pun mkn yg Yana punya dulu lah

Amie said...

wah... ada karipap cinta di sini ye.... tentu diadun & diuli dengan penuh kasih sayang.. he hehhh, sedap makan karipap ye Yana, bab nak buat tu...seronok kalau ada teman mengelim tepinya tu...(cakap sajalah...suka makan tapi malas buat...he hehhhheee)

tun_telani said...

hahaha.. glemer ye nani ;p
kak yana, makan karipap suap2 ngan cik abang smb tgk movie ye.. hihihi..

izahdaut said...

woh dah buat ye.. trasa2 kerangupan doh ni... akak sukeee

quinnie said...

hehehe...bagus tul..makan karipap leh terbit cinta ek..kekekek...

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum yana..
wah sana sini asyik tayang karipap nie... kalu cam nie akak pun nak buat ler tapii ermm.. kena tunggu masa yg sesuai dulu... masuk list dulu.. hehehee.. akak tgk karipap yg yana buat tu dah terasa2 nak makan karipap.. sedapnya tu

Mas said...

bestkan yana karipap ni..
kak mas sekeluarga pun suka...

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Yana, uiiitttt...nampak ranguppp je kulit karipap ni..inti dia pun lembap2 gitu...mesti best ni...

Nurul said...

Assalam, Yana...
Wah, ramai yang try karipap ni... siap buh nama karipap2 cinta tun... mesti sedappp ni... nanti2 k Nurul plak nak try lah.... :)

Yana Shaiful said...

@Nani> karipap ini dibuat dgn penuh rs cinta hehe..K.yana males jgk nak mengelim..yg ni guna mould je..cepat sikit siap..:=)

Yana Shaiful said...

@Kak Sheila> xde keje nk bt kak..kita uli karipap je lah hihii...sedap kak doh karipap nii..mmg rangup :=)

Yana Shaiful said...

@Kak Amie> betul tu kak..yana males jgk nk mengelimnya tp bila igt nk mkn tringin jgk nk buat..buat pelan2 smbil gaduh dgn anak..:=)

Yana Shaiful said...

@Tun> hahaha..dia mkn xtgk bini dh.. suap sndiri je..Kami mmg suka karipap..klu sikit mmg berebut nk mkn hihii

Yana Shaiful said...

@Kak Izah> haah kak..xtau la bila bleh abis..byk betul dpt bt 1 adunan :=)

Yana Shaiful said...

@Kak Q> bunga2 cinta gituu hihii

Yana Shaiful said...

@Kak Diana> doh karipapTun ni mmg sedap kak..mst irfan suka..rangup jee :=)

Yana Shaiful said...

@Kak Mas> sedap kan Kak Mas..bt byk2 frozen..nk mkn goreng jee :=)

Yana Shaiful said...

@Sue> mmg rangup..sedap..kain kali bt inti sardin or keledek..mst lg sedap :=)

Yana Shaiful said...

@Kak Nurul> nnt try buat..mmg xrugi.. 1 adunan dpt byk..sambil mkn tu akan berbunga lah rasa cinta hehee