Tuesday, April 5, 2011

NASI LEMAK SPESEL~dinner semalam

Dah tengah hari baru dapat n3..betul2 bz tapi hati duk ingat kat blog hehee..tak mau membebel banyak2.. kita terus ke dapur..layann resepi nasi lemak semalam..ekceli 1st time yana masak nasi lemak..resepi asal oleh kakak ipar seorang peniaga nasi lemak berjaya kat Alor setar..nasi lemak dia memang best giler..sambal bilis power!! tapi tangan yana tak cukup hebat g kot..nasi lemak jadi tapi tak sepower akak ipar buat hikhik..hubby yana ckp cane nak sama..masak nasi lemak pakai santan kotak hehee..Yana xsuka lemak sangat..tunggu balik kampung baru makan berlemak..family hubby suka masak kari and gulai..kita makan je lah..hehee..semalam tibe je rasa nak mkn nasi lemak dan akhirnyaa jadi gak..jom kita semak resepi nii..simple je..


untuk hubby..sambal terlebih sudah..hehe


NASI LEMAK SPESEL


BAHAN-BAHAN:-
2 cawan beras 
1/2 cawan santan pekat
1 1/2 cawan air
1 helai daun pandan ( simpul )
1 batang serai ( diketuk )
1 inci halia ( potong )
1 kuntum bunga lawang
1 biji buah pelaga
1/2 batang kayu manis
Garam
Minyak untuk menumis

CARA NAK BUAT:

Panaskan minyak dan tumis halia, bunga lawang, buah pelaga, kayu manis dan juga serai hingga naik bau. Kemudian masukkan santan dan juga air. Yana campur sedikit pewarna kuning coz nak makan nasi lemak kuning. masukkan sekali daun pandan. Kacau jap dan masukkan sedikit garam. Kacau lagi dan masukkan beras yang telah dicuci dan ditoskan tadi. Gaul rata and masak je cam masak nasi biasa.

SAMBAL TUMIS IKAN BILIS

BAHAN-BAHAN:-

Segenggam ikan bilis
5 sudu besar cili kisar
2 ulas bawang merah ( tumbuk )
1 ulas bawang putih ( tumbuk )
Sedikit air asam jawa
Garam
Gula

CARA NAK BUAT:-

Tumis bawang merah, bawang putih dan cili kisar hingga garing dan pecah minyak. Kemudian masukkan air asam jawa dan juga ikan bilis yang telah dicuci tadi. Kacau jap dan masukkan garam dan juga gula. Masak sehingga agak pekat. Boleh tutup api dan hidangkan bersama nasi lemak tadi..Slamat mencuba :-)

BAHAN SAMPINGAN LAIN:-

Timun & Telur rebus

No comments: