Sunday, April 3, 2011

SIAKAP SWEET SOUR~CHICKEN POP CORN CURRY

Slamat petang semua..ari minggu yg betul2 bz..smlm xde kat umah..meronda jee..ari ni duk umah and kna masak laa hehee..masak simple je..tgk bahan dlm esbox dan trus masak..jom semak resepi..my baby and hubby tgh layan mimpi..ada masa jap je ni sebelum mereka2 itu bgn mintak mkn petang plak..hehee.. jom kita layannn...


SIAKAP SWEET SOUR

1 ekor siakap
2 biji bawang putih
2 sudu besar cili kisar
2 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tomato
Sayur campur
Nenas
Garam
Gula
Serbuk perasa
minyak untuk menumis

CARA NAK BUAT:-

Goreng ikan siakap yang telah dilumur dengan bawang putih dan halia hingga garing. Angkat dan ketepikan.
Kemudian panaskan minyak dan tumis bawang putih, cili kisar, sos cili dan sos tomato hingga garing. Kemudian masukkan sedikit air and kacau. Masukkan garam, gula serta serbuk perasa dan kacau lagi. Last masukkan nenas yang telah dipotong dadu dan juga sayur campur. Kacau hingga mendidih dah boleh tutup api. Tuangkan kuah ini atas ikan siakap yang telah digoreng tadi..senang je kan..Slamat mencuba:-)



CHICKEN POP CORN CURRY

Ekceli resepi ni xde kena mengena pun dengan corn ( jagung ) hehee..resepi simlpe nak tambah lauk je..Jom kita layannn..

BAHAN-BAHAN:-

Isi ayam ( potong kecil )
Tepung tempura
Serbuk kari ayam
Air secukupnya

CARA NAK BUAT:-


Campur tepung tempura dengan serbuk kari dan juga air. Yana guna kari ayam. Pastu celup je isi ayam dalam tepung tempura dan goreng hingga masak. Dah siap. Makan cicah dgn sos sedappp..hehee.. Slamat mencuba :-)

2 comments:

Mas said...

amboi..sedappnya ikan tu...
terliur nengoknya...

YANA SHAIFUL said...

sory..habis sudah hehee