Wednesday, April 13, 2011

PUDING PISANG BERSOS KASTARD~ main masak masak

Hmm..ok ke tak menu ni tak tau laa tapi tekak yana bleh je telan hikhik..tiba2 je rasa nak try buat lpas tgk kat dapur K.WANA ari tuu..best mkn sejuk2..budak2 lagi suka kot menu cani..nak buat pun senang..janji ada pisang..jom kita semak resepi sempoi nii..layann..


PUDING PISANG BERSOS KASTARD

6 biji pisang berangan
1/2 cawan susu cair
1/2 cawan air
1/2 sudu besar gula ( bleh kurangkan lg )
1/2 sudu besar tepung kastard
Butter/Planta
Kismis

CARA NAK BUAT:-

Panaskan susu cair, air dan gula atas api yang sederhana. Gula boleh kurangkan coz rasa pisang dah manis..Kemudian masukkan tepung kastard dan kacau hingga pekat. Kepekatan bergantung pada pemakan yaa..yana buat tak pekat sangat. Dah masak bleh sejukkan jap. yana sejukkan lam esbox sejam.

Untuk pisang pula, goreng dengan sedikit butter atau planta. Yana guna planta. Goreng hingga pisang jadi lembik. Jangan lembik sangat..Kan tak sedap plak..Dah siap goreng, susun pisang dlm pinggan dan tuangkan sos kastard tadi atas pisang. Tabur juga sedikit kismis untuk hiasan. Buah ceri pun sedap jgk hehee..Slamat mencuba.. :-)



* kalau tambah aiskrim pun sedap gak niii..:-)



4 comments:

Sheila Shafeareen said...

As'salam akk pun suka puding2 cam ni sdp kan bila di mkn sejuk...terasa nikmatnya masuk ke tekak...

YANA SHAIFUL said...

wksalam..musim panas cani mmg best mkn yg sejuk kan..hehee

Kak Rosaliza said...

assalam yana..sedapnya pisang ngan sos kastars tu, nyaman je mkn .

nape yana tak buat pop up comment, senang dikit nak komen hehehe

YANA SHAIFUL said...

memang nyaman kak..hehee..
Ok dh buat..sblm ni xde org gtau pun..xprasan lee..hikhikk..tq kak..