Thursday, April 28, 2011

CUCUR NASI IKAN BILIS

Ari ni rehat memanjang sambil layan muvi yg tak sempat nak layan sblm nii..baru je layan muvi..Dalam botol.. sblm tu layan Cun..sblm tu layan Ratu the movie..kesimpulannyaa..Cun paling best..yang lain..hmm..maleh nak citer..:-) sendiri tgk ekkk..

Tak tau nak masak apa g untuk menu berbuka puasa karang..kejap lagi kita masuk dapur and layan je apa yang ada dlm esbox tuu.. okess lah.. kita jamu mata dulu dgn menu ptg semalam..tak sempat nak bern3..bz dgn keje2 umah :-)..Dah byk kali bt cucur ni tapi mst tak ada masa nk tayang..kali kna tayang jgk..tak kesah lah dah mkn pun semalam..Cucur Nasi Ikan Bilis resepi dari K.Yatie.. mmg maveles..klu sape2 tak try g ptt try bt skg..nyesal klu tak bt..hehee..best sgt cucur..lembut and gebu tp satu je yg yana blm pass lagi..dh byk kali bt tapi still xjd bulat comel hehee..jom lah layan resepi nii..c&p je dari k.yatie..mintak izin tayang kat sini plak yee k.yatie..:-)

CUCUR NASI IKAN BILIS



Bahan-Bahan
  • 2 cwn nasi
  • 2 cwn air
  • 1 biji bwg besar
  • 2 biji bwg putih
  • 1/2 cwn ikan bilis
  • 2 1/2 cwn tepung gandum
  • 1 biji lada besar dihiris nipis (jika suka)
  • Daun sup/bawang (di hiris halus)
  • sedikit garam
  • Minyak untuk mengoreng



Cara Membuatnya

  1. Blend nasi bersama air, masukkan sekali ikan bilis, bwg putih dan bwg besar...kisar sebati.
  2. Masukkan tepung gandum ke dlm bekas dan tuangkan bahan2 kisar tadi...gaul sebati.
  3. Campurkan semua bahan2 hirisan, garam dan gaul sebati.
  4. Panaskan minyak dan goreng adunan cucur hingga masak.
  5. Saya gunakan tangan saja utk menjemput cucur ini....pastikan jari di basahkan sedikit dngn air supaya mudah. Selamat Mencuba...

2 comments:

Mas said...

Ramai yg kate cucur nasi ikn bilis sedap! tp tak pernah lg try buat. Sedap ye? kena cuba jugak ni :))))

YANA SHAIFUL said...

mmg sedap mas..dh byk kali bt.. lembut jee..mas kna try bt jgk..:)