Wednesday, April 6, 2011

KERUTUK AYAM~AGAINNN :-)

Salam tengah hari Rabu yang indah..banyak keje nak buat..amek masa jap je nak n3 menu kami semalam.. tiap malam makan nasi..hmm..malam ni kna stop dulu..karang tak pasal2 badan makin montok..huhuu.. Jom semak resepi kerutuk warisan keluarga nii..kami makan dengan nasi putih and pejeri nenas..kalau sempat nanti yana tayang  resepi pajeri nenas klate plak..kita layan reseppi ni dulu..:-)

                                            
               
KERUTUK AYAM

BAHAN-BAHAN:-

6 ketul ayam ( goreng dulu tapi jangan garing )
2 ulas bawang merah ( tumbuk halus )
1 ulas bawang putih ( tumbuk halus )
1/2 inci halia (tumbuk halus )
1/2 inci kayu manis
1 kuntum bunga lawang
1 biji bunga cengkih
1 biji buah pelaga
2 sudu besar rempah kerutuk ( gaul dgn air serta 1 ulas bwg merah mayang & 1 ulas bwg putih mayang )
2 biji ubi kentang ( potong ikut suka )
1/2 cawan santan pekat
2 sudu besar kerisik
Air secukupnya

CARA NAK BUAT:-

Panaskan minyak dan tumis bawang putih, bawang merah dan halia serta 4 sekawan. Dah naik bau boleh masukkan rempah kerutuk dan gaul. kemudain masukkan ubi kentang dan ayam. Gaul lagi biar rata.
Selepas itu bolehlah masukkan santan. Masukkan juga air tapi jangan banyak sangat. kerutuk biasanya pekat. Bila dah menggelegak masukkan kerisik. Kacau jap dan masukkan garam, gula serta serbuk perasa. Last sekali rasa kerutuk kalau dah cukup rasa maknanya siap lee hehee..Slamat mencuba.:-)



4 comments:

Mr. Mama said...

salam..
sama la, mr.mama pun buat kerutuk ayam jugak....

YANA SHAIFUL said...

wksalam..ye kee..sehati sejiwa la kita ni kan mr.mama..hehee

kella said...

hadui... sedapnya.... bagus la ada resepi sini.. boleh salin ni...

salam singgah salam kenal ya.. :)

YANA SHAIFUL said...

salam kenal kembali kella..sedap..try lee heheee