Tuesday, October 11, 2011

KERABU BENDI

Assalamualaikum semua..n3 nak cepat malam ni..Baru je lepas mkn..Malam ni yana juz mkn kerabu bendi ni jee..bkn nak diet tapi saje nak jadi vege malam ni..ngeee..Jom je lah kita intai resepi yang dh lama tersimpan rapi..org lain dh lama buat..yana je asyik tertangguh..


Tq Tun share resepi kerabu ni..tambah lg koleksi resepi kerabu..sory pic kurang berselera..main snap jee coz nak cepat hihii..layann :=)


KERABU BENDI
Resepi: Tun Telani


BAHAN-BAHAN:-

  • 15 bj bendi
  • 2-3 bj cili padi- ikut tahap kepedasan masing2 ye - hiris halus
  • 2 sudu besar ikan bilis- goreng dan tumbuk kasar
  • 1 sudu besar kerisik
  • 1 btg serai- hiris halus
  • 1 bj limau nipis/ 2 bj limau kasturi- amik jus dia
  • 1 sudu kecil gula

CARA NAK BUAT:-

  • Didihkan air dan celur bendi sebentar. jgn lama sgt, nnti x sedap. nk dia rasa rangup2. lepas celur baru di kerat2 menyerong. jgn kerat sblm celur, nnti dia jd terlalu berlendir.
  • Gaulkan dgn semua bahan.
  • Siap utk dihidang bersama nasi atau ratah saja bg yg ingin berdiet..
Selamat Mencuba :=)

8 comments:

tun_telani said...

weeee~~~~ terima kak yana sbb mencuba ^^

nuwairani ismail said...

akhirnya....siap juga kerabunya....

rahel said...

Suka ngan kerabu bendi..dah lama tak buat..

EmbunRosaliza said...

Assalam yana, sedapnya kerabu bendi, alahai tadi pg pasar tak beli lak bendi, yana blk kg tak raya haji ni

Yana Shaiful said...

@Tun> baru nak mencuba mknnya..sedap mkn camtu je hehee

Yana Shaiful said...

@Nani>k.yana br buat..org lain dh berapa kali buat kan hehe

Yana Shaiful said...

@Rahel>yana br jatuh cinta dgn kerabu bendi..lepas ni bleh buat pula..mmg sedap :=)

Yana Shaiful said...

@Kak Rosa> Yana slalu kna simpan bendi dlm esbox..en.hubby mmg feberet hehee..

Yana raya kat umah mertua taun nii..raya puasa dh blk klate..raya aji kena raya kat kedah..hua huaa