Thursday, October 27, 2011

PAU GEBU WATER ROUX

Assalamaulaikum..meh layan bekpes pagi ni dgn yana..Pau Water Roux inti jem rambutan..saje nak abiskan stok jem rambutan yg masih 1/2 lg..xtau nak buat apa dah..En.H plak xsuka sgt kot..klu mkn roti dia suka mkn dgn peanut butter..Pau ni projek petang semalam..pagi ni kukus balik dan kembali gebu..Dah ramai yg buat Pau Water Roux ni..Kak Mas, Kak Sheila, Kak Anna, Kak Naz.. hmm..ramai lagi lah..xsempat nak cari link dah hihii..Jom layan :=)


PAU GEBU WATER ROUX
Resepi Asal Oleh : Ros ~ Bukan Sekadar Masakan


BAHAN-BAHAN:-
  • 500 gm tepung pau
  • 3 sudu besar shortening**
  • 220 ml air suam + 1 tsp garam
  • 3 sudu besar gula
  • 2 sudu besar baking powder
  • 4 sudu besar water roux 
  • 1 1/2 sudu teh yis
Cara-caranya:-

1. Masukkan semua bahan dalam bekas adunan dan uli sehingga tidak melekat pada tangan,( nak guna BM pun boleh) pastikan doh elastik ye, kemudian perap dalam 40 minit atau sehingga satu jam, tumbuk-tumbukkan doh keluarkan angin.

2.  Bahagi doh pada beberapa bebola kecil dan masukkan 2 sudu kecil inti kelapa dan tutup kemas, ulang langkah tadi hingga doh habis.

3. Lapik pau dengan baking sheet atau daun pisang, dan biarkan pau naik dua kali ganda lebih kurang 1 jam,

4.Panaskan pengukus, dan pastikan air betul-betul mendidih, kukus pau dengan api sederhana, tak perlu api terlalu besar selama lebih kurang 7 hingga 8 minit sahaja, bergantung pada saiz pau.
-ros buat pau kecik-kecik je, biar senang nak masuk mulut dan paling penting pastikan air kukusan tidak jatuh pada permukaan pau, bagi mengelakkan pau berkedut apabila selesai dikukus nanti. Sedia untuk dihidangkan. 
    **Nota dari Ros : Bagi mendapatkan pau yang putih selepas dikukus, jangan gunakan majerin atau minyak bagi menggantikan shortening

    Selamat Mencuba :=)

    20 comments:

    Gee® said...

    yaww!! sedapnya pu tu...gebusssss

    Anna Qawina said...

    lamanya tak buat pau..tumpang sarapan pau ye Yana..heheh

    Cik Ina Do Do Cheng said...

    gebunya betul tu tak leh guna minyak nanti pau jadi kuning.first time dengar jem rambutan.

    cik cek said...

    Lama betul kak cek tak buat pau...bila pulak nak sampai serunya ni...:D

    rahel said...

    Salam Yana..sukanya tengok pau ni..gebu jew...cam nak ambik dua bijik...

    tun_telani said...

    kak yana, tun pulak kalau pau suka inti kacang hijau, xpenh lg letak inti jem. tp pau ni mmg gebu betul la. nk gi tumpang makan boleh? ^^

    Sheila Shafeareen said...

    As'salam heheh dah buat juga ye..ok kan gebus dan lembut kira akk pun 1st buat yg guna WR....buat inti bebagai sdp juga kan

    quinnie said...

    kita memang teringin la nak buat pau..inti lak tak dek..huhuhu

    geram je tengok pau yg gebu...

    nuwairani ismail said...

    asik mengepau jek skrg...teringin pulak...nanti esok2 la kite buat jugak...

    ♥♥azatiesayang ♥♥ said...

    salam yana..bkn main gebu lagi pau yg dibuat tu ya..ada lg tak?:)

    Yana Shaiful said...

    @Gee> tq..br blaja bt pau..resepi ni mmg jadikan pau kita gebu gitew :=)

    Yana Shaiful said...

    @Kak Anna> jemput msk kak..ada lg pau ni hehee

    Yana Shaiful said...

    @Cik Ina> haah..yana br tau xleh guna majerin..sbb tu slalu bt jd kuning.. jem rambutan SIL bg..dia bt sndiri:=)

    Yana Shaiful said...

    @Cik Cek> yana pun dh lama xmengepau..asyik ngepau hubby jee hihii..nnt try lah resepi ni Kak Cek..mmg gebu :=)

    Yana Shaiful said...

    @Rahel> amek je kak..yana bt2 xnmpk hihii..resepi ni mmg elok geby je pau kita..suka tgknya :=)

    Yana Shaiful said...

    @Tun>k.yana males nk bt inti..slalu mmg inti jem jee..cepat skit nk proses mknnya hihii..jmput amek Tun :=)

    Yana Shaiful said...

    @Kak Sheila> yana tergoda kat umah akak lah ni..trus bt hihii..mmg gebu kan kak..suka plak dgn resepi nii.. yana suka letak inti jem je..males nk bt inti hihii

    Yana Shaiful said...

    @Kak Q> bt kak Q..puas hati klu bt sndiri kan..bleh mkn byk..inti bleh je bt sesuka ati hehee

    Yana Shaiful said...

    @Nani> ye kee..k.yana rs dh lama xmengepau hihii..yg saje nk abiskan jem rambutan..byk lg ada.. :=)

    Yana Shaiful said...

    @Kak Atie> mmg gebu kak guna resepi nii..suka plak..lepas ni nk bt pau ikut je resepi nii :=)