Tuesday, October 11, 2011

KARI AYAM

Assalamualaikum..hari ni cuaca redup je kat Kepala Batas..Bestnya dapat menidurkan diri kan hihii..Menu tengah hari ni yana masak kari Ayam..dah lama rasanya xmasak kari..Yana mkn kari dgn roti jee..males nak mkn dgn nasi..semalam dh byk mkn nasi..so, ari ni kna kurangkan mkn..ngeee..

Yana biasa masak kari xletak santan..kari ala mamak gitew..klu mkn xde lah rasa muak sgt kan..xleh nak bebel byk2..Damia tibe je demam ari ni..pagi tadi badan dia panas..harap2 xde lah teruk sgt demamnya..dh mkn ubat tadi ok skit..bdn dah berpeluh..riso betul klu anak demam..xleh nak buat ape..tgk dia je lahh..hmm..jom je lah layann kari ayam..byk pula membebelnya  :=)

KARI AYAM



Bahan-bahannya:-

1/2 kilo ayam
1 biji buah tomato ( potong 4 )
1/2 biji bawang besar ( hiris nipis )
1 sudu kecil serbuk jintan manis
1 sudu kecil serbuk jintan putih
4 sekawan ( kayu manis, bunga lawang, buah pelaga & bunga cengkih )
3 ulas bawang putih ( tumbuk )
1/2 inci halia ( tumbuk )
4 sudu besar Rempah kari ayam Baba's
1/2 cawan air asam jawa
1/2 kiub ayam maggi
Ubi kentang
Bendi
Daun kari
Garam
Serbuk perisa
Air secukupnya
Minyak untuk menumis

Cara Nak Masak :-

1. Panaskan minyak dan tumis bawang besar bersama serbuk jintan manis dan jintan putih
    hingga naik bau.
2. Kemudian tu masukkan 4 sekawan tadi bersama dgn bawang putih, halia, buah tomato dan 
    daun kari.
3. Dah naik bau sikit baru masukkan ayam & ubi kentang. Gaul rata. Lpas 5 minit masukkan  
    rempah kari. Gaul lagi sambil dimasukkan air tapi jangan banyak. Kemudian masukkan kiub
    ayam maggi. 
4. Tutup dulu periuk biar ayam dan kentang masak sepenuhnya.
5. Masukkan sedikit air asam jawa dan kacau rata.
6. Perasakan dgn garam, gula dan serbuk perasa. Masukkan bendi dan masak lg 5 minit
7. Tutup api dan siap untuk dihidang..


Selamat Mencuba :=)

8 comments:

nuwairani ismail said...

sekarang ni mcm musim org demam la...kat sekolah ni pon ramai cikgu2 yang demam...kesian sungguh...

nani tak pernah lagi buat kari tanpa santan ni..tapinya, kalau mamak memang masak style gitu, agaknya dah pernah makan kot. dulu2 selalu jugak makan kari kedai mamak ni.

Zaliedana said...

Alahai sianya damia demam eks..Tuhla yana redup2 gini kalo tiduq mmg best ajer..Owh yana wat kari ayam letak bendi juga eks..

Anna Qawina said...

tumpamg tengok kari...lama jugak tak buat kari ayamm

tun_telani said...

tun pun dh lama x makan kari ayam. bila dh wat kari tu mula laa rasa mcm nk menjala.. hihi..
alala.. ciannyer damia demam.. moga cepat sembuh ye..

Yana Shaiful said...

@Nani> haah..kat sini pun rmai bdk2 yg demam..hrp2 xmelarat sgt demam damia..

K.yana suka bt kari cani..xmuak nk mkn byk :=)

Yana Shaiful said...

@Ct>klu xltk bendi mst hubby tnya..dia suka mkn bendi klu bt kari dan asam pedas..

Yana Shaiful said...

@Kak Anna> yana pun dh lama x mengari..tibe tringin nk mkn cicah roti..jom mkn sama kak :=)

Yana Shaiful said...

@Tun> best jgk kan mkn kari dgn roti jala..kak yana pun dh lama xmenjala.. insyaAllah Damia cepat sembuh..:=)