Sunday, October 2, 2011

BUN INTI JEM RAMBUTAN

Assalamualaikum dan selamat pagi..hari ni yana bekpes dgn Bun hasil  projek meroti semalam..saje nak abiskan stok tepung roti yg tinggal sekangkang kera lagi tu hikhikk..Jem rambutan pula pemberian SIL minggu lepas..byk dia bagi..nak cepat abis kena buat cani laa..lepas ni kot2 jadi inti pau pula..sedap jem rambutan my SIL buat..confem lepas ni kena menuntut ilmu dari dia..puji dia lebih2 sikit..pasni dia bleh bagi lagii..huhuu

Jom je lah kita jamu mata..Bun ni yana buat guna resepi Roti Mayonis Kak Yani..mmg sedap dan gebuss jee..mcm2 bleh buat dgn roti ni tau..sorry pic kurang menarik perhatian today coz xde mood..majuk manja dgn En.H..yana main snap jee sebelum di ngap..ngeee..Jom layaannn :=)


ROTI MAYONIS
Resepi : Kak Yani


BAHAN-BAHAN:-
  • 300g tepung roti
  • 110g air
  • 50g water roux
  • 50g mayonis
  • 45g gula
  • 45g marjerin/butter
  • 1 sudu kecil yis
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 2 sudu besar susu tepung



CARA NAK BUAT:-
  1. Masuk semua bahan-bahan ke dalam breadmaker. Pilih setting doh dan ON.
  2. Keluarkan doh... tumbuk2 utk keluarkan angin.
  3. Bahagikan doh kepada bentuk-bentuk kecik dan mas masukkan inti .
  4. Biar naik 2 kali ganda sebelum dibakar
  5. Bakar dgn suhu 180 degree selama 12-15 minit

Selamat Mencuba :=)

6 comments:

nuwairani ismail said...

hamboi2...musim menguli nampak1 nani dah merajuk hari tu buat roti mayonis tak jadi gara2 guna yis lama...pasni kene try buat balik...sedap ni...

Amie said...

sedapnya....terliur dah, tapi tak pernah buat gini...kalau ada lagi, mintalah seketul!

rahel said...

Mat petang,macam sedap je roti mayonis tu...senang je buatnya kan..jimat masa.

Yana Shaiful said...

@Nani>musim rajin menguli kita menguli dulu..phni klu males..kita goreng je hihii..

1st time bt roti ni dulu xjadi jgk..xnk naik..rsnya salah yis jgk :=)

Yana Shaiful said...

@Kak Amie> cepat pula abis roti ni.. xsempat nak bg akak try..lain pula yee kak hehee

Yana Shaiful said...

@Rahel> haah..semua main uli skali jee..cepat dan sedap :=)