Friday, October 21, 2011

KUIH BAKAR KENTANG~ i'm back ^_^

Assalamualaikum..salam pagi Jumaat yang indah..Alhamdulillah masih dapat bernafas pada hari ini..agak lama yana bercuti kali nii..windunyaa..mmg adat klu dh lama bercuti kan, virus M pun mula menular dalam jiwa..masak tetap masak juz M nak pgg cik lappy..intai umah kengkawan sambil berFB guna phone jee..bleh baring2 kan..hahaa

Buka je blog pagi ni..waaaahh ramainya yg tayang Kuih Bakar Kentang..ingat kan yana jee..huhuu..Kuih ni menjalani proses pembakaran semalam lagi..xsempat nak buat tayangan perdana jee..ngeee..4 ari duk umah mertua membuatkan tgn ini gatal nak menggodek sesuatu kat dapur..dah lama bercuti kan..blk umah mertua bkn bleh masak pun..rmai tukang masak kat sana hihii..

Tak bleh nak bebel panjang lagi..Yana nak p pasar jap cari barang nak penuhkan esbox..xde apa yg bleh dimakan tengah hari nii..petang skit baru yana BW umah kengkawan yee..kita layan Kuih Bakar Kentang mini dulu..yana xde loyang kecik..terpaksa leer bikin dlm bekas comel2 nii..Pe2 pun tq tuan empunya resepi Kak Asma dan pembawa virus kuih ini Kak Izah..luv uolss..kuih bakar ni mmg terbaik..:=)

KUIH BAKAR KENTANG
Resepi: Kak Jun
Sumber : Kak Asma & Kak Izah



Bahan-bahan ( 1 family... )

  • 2 biji ubi kentang-rebus n kisar/lecek
  • 1 biji telur
  • 2/3 cawan gula
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan santan
  • pewarna kuning atau hijau
  • 1/3 sudu besar minyak sapi-cairkan
  • 3 sudu susu cair(ni akak tambah)

CARA NAK BUAT:-

  1. Kacau telur dan gula. masukkan tepung dan santan. kacau rata dan tapis.
  2. Tuang dalam ubi kentang tadi dan kacau rata. Masukkan minyak sapi cair tadi dan gaul sebati.
  3. Sapu loyang/acuan dengan minyak, panaskan sebentar dan tuang adunan. masak atas api kecil, tabur bijan jika suka.
  4. * jun masak dalam acuan kecil2 dan bakardalam oven selama 15-20min
Selamat Mencuba :=)

15 comments:

nuwairani ismail said...

ramainya buat menu ni...mesti sedap betol tu...

tun_telani said...

wahh.. virus kak izah ni mmg kuat2 betul laa.. abih jangkit semua ye.. sedap ye kak? hasben tun x berapa layan sgt kuih bakar ni.. tun yg susah nk buat tu. tun je yg mkn nnti..

Amie said...

kalau asas bahannya kentang, kita pun sukalah sangat....

Qhaifa Nur said...

kentang + santan mesti lemak2 rasanya, resepinya pun simple je..ahaa mesti sedapkan..

Zaliedana said...

UII Yana pon wat kuih ni klmarin eks..Samalah kita,sedap kan..Ank2 n hubby pon suka,sekbeklah,kalo x,jenuh nak perabis sesorang..

Sheila Shafeareen said...

salam Yana amacam sdp kan akk puningat nak buat lagi ni..kena dengan tekak ank2 juga..rasa sapi yg enak

cik cek said...

Kuih bakar kentang...sume org dah buat...kak cek tengok je lah dulu...he he...
Welcome back Yana...:D

Yana Shaiful said...

@Nani> menu tgh hangat lg ni hihii.. sedap..rasa lemak2 santan and kentang gitu..bau minyak sapi lg menambah selera :=)

Yana Shaiful said...

@Tun>husben k.yana xlayan jgk kuih cani tp semalam dia lapar sgt kot..mkn je xckp pe..nsb baik abis hihii

Yana Shaiful said...

@kak Amie> sama lah kita kak amie..yana suka kentang :=)

Yana Shaiful said...

@Qhaifa Nur> haah kak..simple jee.. nk bt pun kejap jee..rasa lemak santan dan kentang mmg sedap..tambah plak dgn bau minyak sapi lg sedap :=)

Yana Shaiful said...

@Ct>yana pun sama..nsb baik semalam hubby lapar sgt..dia telan je xckp pe2..klu x ssh jgk dia nk mkn kuih cani..kita je kna abiskan hehee

Yana Shaiful said...

@Kak Sheila> mmg sedap kan kak..nnt bleh bt lagi klu ada sape2 nak mai umah..nak buat kejap jee

Yana Shaiful said...

@Kak Cek>Tq kak Cek..esok masih ada nnt bleh bt hehee..

Nurul said...

Yana....
Buat kuih bakar kentang.. first time dengar kuih ni... tapi kalau k nurul x tau bila nak buat kuih2 bakar ni... hehe ;)
Nak ngendeng Yana punyalah... :)