Tuesday, October 4, 2011

LONTONG GORENG

Assalamualaikum semua..dah lama rasanya tak bersiaran..semalam adalah hari yang amat membizikan..mcm2 benda nak setle..Tak mau cakap banyak..Nak masuk dapur pula kejap lagi..ada projek sikit dgn Damia hihii..Meh layan dulu bekpes kami tadi Lontong Goreng..dah lama tak makan Lontong goreng..teringat dulu mama yana selalu buat klu nasi impit tak abis..Rasa Lontong goreng ni macam makan nasi goreng jee dan amat mengenyangkan :=)

LONTONG GORENG


BAHAN-BAHAN (untuk 2 orang )

Semangkuk nasi impit ( didadu )
1 senduk cili kisar
2 ulas bawang merah ( tumbuk/kisar )
3 ulas bawang ( tumbuk/kisar )
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos tomato
2 sudu besar kicap manis
1 biji telur
Isi ayam secukupnya
Sawi
Kubis
Daun sup/daun bawang
Garam dan serbuk perasa


CARA NAK BUAT:-


  1. Panaskan minyak dan tumis bawang merah dan bawang putih. Kemudian masukkan cili kisar. Tumis hingga garing.
  2. Masukkan isi ayam. Gaul kejap dan boleh masukkan sos tiram, sos tomatodan kicap. 
  3. Perisakan dengan garam, gula dan serbuk perasa.
  4. Masukkan lontong, sawi dan kubis. 
  5. Pecahkan telur ke atas lontong goreng dan gaul sebati hingga lontong bersalut dengan telur. Kacau sentiasa.
  6. Last, masukkan tauge dan masak hingga tauge sedikit layu. Boleh tutup api.
  7. Taburkan dengan bawang goreng, daun sup dan daun bawang ketika dihidangkan. Nak pedas boleh tambah cili api yang dipotong.
Selamat Mencuba :=)


10 comments:

tun_telani said...

kak yana. sedapnyer lontong goreng.. biasanya ni menu lepas 2-3hari raya, utk selamatkan nasi himpit yg duk terbiar dlm peti sejuk. hehe..

Amie said...

Yana.....
dia tayang lontong goreng time perut kita berkeroncong nih!....adeeehhh... telan liur ajelah....

Nurul said...

Sedapppnya yana... lontong goreng tu... lama x makan... betul kata tun... menu2 lepas raya nih... :)

* Nak jawab pertanyaan Yana ni... K Nurul x tau knp takut rama2, yang pentingnya bila nampak kelibat rama2, confirm k nurul akan mengelak tuk lalu kat kawasan tu... takut terbang hinggap plak... tgk gambar je takpe...

nuwairani ismail said...

ala......comelnye model tu!!!! hihih....siap posing senyum2 lagi...kirim salam muah muah dengan damia ye! hihih....comellll!

Yana Shaiful said...

@Tun>betul tu Tun..nasi himpit open house ni..org bg..xtau nak bt apa..k.yana goreng je laa :=)

Yana Shaiful said...

@Kak Amie> lapar ke kak..jom mkn sama..byk lg nii..:=)

Yana Shaiful said...

@Kak Nurul>Saje nak abiskan nasi himpit raya nii..org bagi tanpa kuah kacang..dlm kepala pk nak goreng je lah..males nk bt kuah kacang..

*klu tkt mmg xtau nk ckp mcm mana kan..mcm yana la tkt giler dgn katak..geli..:=)

Yana Shaiful said...

@Nani> yg tu model asyik ikut je klu ibu pgg kamera..kena be ware dgn tgn dia..cepat sgt nk amek brg..muah! muah! dah cium dah hehee

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam yana..

pepagi ni nampak lontong grg.. berkeriut perut.. hehe.. lama betul tak buat lontong grg... mcm teringin pulak...

Yana Shaiful said...

@Kak Ratna> wksalam kak..klu teringin mmg kna bt kak..krg asyik teringat jee nk mkn hehee