Sunday, October 23, 2011

ASAM PEDAS KAK ANIM

Assalamualaikum dan selamat petang semua..Hari ni mmg dh plan nak masak Asam Pedas kak Anim..dah beberapa hari tgk tayangan orang lain..kita pun nak merasa jgk kan..Ekceli yana takut nak masak asam pedas ni..bkn takut dgn asam pedas tapi takut termakan nasi dgn byknya hihii..mmg itu lah yg terrjadi tadi..Asam pedas+sambal belacan+ulam..hanya tu je lauknya tapi mkn xhingat dunia..ishh..ishh..

Petang ni xde mkn petang yer..tuan umah dah kekeyangan..mkn nasi tengah hari tadi dh agak lewat..males nak msk dapur dah untuk sesi petang..tgu esk je lah dapur ku berasap lagi..Nak citer pasal Asam Pedas Kak Anim plak..Dah ramai yg mencuba..Kak Mas, Kak Sheila and semalam tgk kat umah Tun..Sory yer klu ada nama yg tercicir..xsempat nak mencari hihii..Mmg best asam pedas nii..lain dari yg lain coz semua bahan kita blend..wangi sgt masa duk tumis..Tq Kak Anim share resepi ni..mmg berbaloi..hehee..


ASAM PEDAS KAK ANIM
Resepi : Kak Anim


BAHAN-BAHAN:-

  • 1 ekor ikan talapia hitam.kalau guna ikan tenggiri ambil 1/2 ekor/1/2 ikan jenahak/ikan merah - Mas guna ikan patin ( Yana guna ikan tenggiri )
  • 20 tangkai cili kering - didihkan sebentar angkat dan toskan - dikisar
  • 1 labu kecil bawang besar - dikisar
  • 3 ulas bawang putih - dikisar
  • sedikit halia - dikisar
  • sedikit kunyit hidup - dikisar
  • 1 kuntum bunga kantan - dikisar
  • 2 batang serai - dikisar
  • sedikit daun kesum - di kisar
  • air asam jawa secukupnya
  • 1 kiub ikan bilis
  • garam secukup rasa
  • beberapa batang bendi
  • tomato - dibelah 4
  • sedikit serbuk kunyit - Mas tukar ngan kunyit hidup
  • sedikit serbuk lada hitam
Cara memasak :
  1. Ikan di bersihkan dan dilumur garam dan sedikit serbuk kunyit.Ketepikan
  2. Panaskan minyak dan tumis bahan2 kisar hingga terbit minyak @ pecah minyak.
  3. Pastikan cili betul2 masak masukkan sedikit air asam jawa, kacau sedikit.
  4. Masukkan ikan dan didihkan sebentar, kemudian masukan garam dan kiub ikan bilis.
  5. Masukkan lebihan air asam jawa dan biarkan mendidih lagi. Kemudian baru masukkan  bendi ,tomato @ terung jika suka.
  6. Kecilkan api dan didihkan hingga masak.Tabur sedikit serbuk lada hitam, biaekan seketika dan boleh tutup api dan sedia untuk di hidang.
Selamat Mencuba :=)

20 comments:

anymz said...

salam yana
tq ya sudi mencuba...wah..dah ada nama nampknya asam pedas ni kan...kuikui..akak suka sangat dengan nama asam pedas ni.boleh glamer hakak seantero dunia.hahaha..isshh tak baik kak nim ni kan?..tak habis2 dgn giler glamer.
meh nak rasas semangkuk.ada lagi tak tu yana.

nuwairani ismail said...

adoi.....mulut kite dah berair ni...terbayang2 lagi gambar asam pedas kak tun yg guna ikan pari tu...kak yana pulak duk tayang lagi bendi tu ha...dalam fridge kt rumah ni ada 4 ketul lagi bendi tak makan

Sheila Shafeareen said...

Salam Yana.. hehhe sdp kan...betambah koleksi masakan asam pedas ye....populer dah asam pedas akk anim ni...sdp kan kuahnya sekata dgn bhn yg di blande tu..boleh buat lg

Anna Qawina said...

wah...glamer nama kak Anim lak, haritu glamer nama Tun Telani kat karipap..hehe..sedap ni kuah dia wat cicah roti kan..nnt nak wat gakla..

Cheq Sue said...

yana dah buat ya asam pedas ni, cheq sue pun ingat nak try jugak, tapi dok kg ni takut x laku pulak...nanti balik sana la cuba

rahel said...

Asam pedas memang kesukaan Rahel..suka ngan kuahnya..

EmbunRosaliza said...

ASsalam yana, akk pun terliur dengan asam pedas ni, daun kesum n bunga kantan yang tak ada, nak g kedai malas pulak huhu, kalo tak boh bunga kantan mesti tak bestkan, bestnya yana, ikn tenggiri pun ada tu

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum Yana..
Wahh! Best ni.. Naz kalau talapia suka goreng dan masak sambal goreng.. Jarang buat masak asam pedas. Tapi tgk lauk Yana ni, tergugat rasanya.. Sib baik bukan dpn mata..

JaSSNaNi said...

assalamualaikum.. dan selamat petang juga utk yana.. selamat berkenalan.. nampak list name yana kat bloglist rahel tadi.. terus masuk sini.. nampak gambor asam pedas... nyum nyum.. suka makan asam pedas gak.. senang di sediakan.. and tersangatttttlahhh sedapp. kan kan..

CitarasaKu said...

sedap makan asam pedas di kala musim hujan panas nie. Apapun resepi kak anim nie memang best kan...sedap

Yana Shaiful said...

@Kak Anim>Tuan resepi dh smpai sini hihii..sesekali glamer best jgk kak..lepas ni akak bt lg resepi best2..dpt up lg nama akak..hahaaa
Tq kak share resepi ni..mmg sedap:=)

Yana Shaiful said...

@Nani>K.yana bt ni sbb dh meleleh air liur tgk org lain bt..pasni nani pula kna bt br xmeleleh dh air liur tu hihii..Asam pedas wajib kna ada bendi lg sedap :=)

Yana Shaiful said...

@Kak Sheila>Asam pedas kegemaran kat umah ni..tak tahan sgt tgk org lain dh bt..sedap..ada kelainan skit cara nk btnya :=)

Yana Shaiful said...

@Kak Anna>hahaa..semua nak glamer skg kan..pasni kot2 kak Anna pula..kek coklat Kak Anna kee hehee..
Haah kak..yana smpt jgk cicah 3 kpg roti..kuah pekat mcm kari plak :=)

Yana Shaiful said...

@CheqSue>kat umah takut nk bt sbb takut mkn nasi byk..laku sgt asam pedas hihii..nnt kna try jgk Cheq Sue..sedap..lain dari asam pedas yg slalu bt sebelum ni:)

Yana Shaiful said...

@Rahel> samalah dgn yana..mmg suka sgt dgn asam pedas..dpt hirup kuahnya mmg puas ati kan hihii

Yana Shaiful said...

@Kak Rosa>p kedai skg kak beli daun kesum dgn bunga kantan..rugi klu xbt hehee..nnt cuba lah kak..mmg berbaloi..waaahh tlg promot utk Kak Anim plak :=)

Yana Shaiful said...

@Kak Naz>nnt bt lah kak..mkn nasi xhingat dunia lah klu jmpa asam pedas nii..tmbh plak ada sambal belacan & ulam..aduss..mau bertambah nasi tnpa disedari hihii

Yana Shaiful said...

@Jassani>rmai yg suka asam pedas kan..tp yg ni lain skit..kna try bt br tau rasanya..tq sudi singgah sini..selamat berkenalan jgk :=)

Yana Shaiful said...

@Kak Ayu> resepi sifu mst best kan kak..byk lg kena menuntut ilmu dgn Kak Anim nii..