Friday, October 14, 2011

KERABU EPAL HIJAU

Assalamualaikum dan salam Jumaat yg indah..cepat masa berlalu..hari ni dah pertengahan Oktober.. dah makin hampir ke penghujung tahun..Umur pun dh semakin meningkat..dh tua rasanya..eh.eh.tibe pula baru sedar diri dah tua tp xnk ngaku..ngeee

Tengah hari ni rasa mcm males jer nak masak tapi perut lapar..mcm mana tu..masa duk selongkar esbox tadi, terjumpa sebiji epal hijau yg masih segar kehijauannya..dalam kepala terus igt nk buat kerabu..so, tengah hari ni layan salad melayu je lah ek..Kerabu Epal..dah ramai yg buat kerabu epal dan seperti biasa yana ketinggalan ketapi lagi..Kerabu ni yana buat dgn bahan yg ada dlm esbox jee..byk barang dapur dh kehabisan stok..pe2pun yana jamu pic je lah ek :=)

KERABU EPAL HIJAU


BAHAN-BAHAN;-


1 bj epal hijau
1/2 btg lobak merah
3 biji cili api ( potong )
1 biji cili merah ( potong )
1/2 biji bawang besar ( mayang )
1 batang serai ( hiris )
1 biji tomato ( hiris )
1 bj lemon (diambil jusnya)
1 sudu kecil gula
1 sudu besar sos nampla
1 sudu besar kerisik


CARA NAK BUAT:-

  1. Epal dan lobak merah dihiris nipis. 
  2. Kemudian masukkan semua bahan bersama epal dan lobak merah dalam mangkuk dan gaul semua.
  3. Masuk jus lemon dan gaul.
  4. Tambah sedikit garam dan gula. Gaul dan siap untuk dihidang
Selamat Mencuba :=)

13 comments:

Ummi said...

Assalamualaikum Yana....seleranya tgk kerabu epal tuh..penah buat dulu, lama dah..lupa rasa dah kot...hehe, tumpang sepiring :))

cik cek said...

Kak cek suka kerabu epal...mesti sedap ni...:)

E-na Lovely Kitchen said...

lorrrr sebiji je ke...mana cukup nak bawa mai jepun...hihii

rahel said...

Mat petang Yana.
Ada lg k kerabu epal tu..berselera betul nampak,Rahel lum pernah wat ni..nak kena try jugak ni..best.

EmbunRosaliza said...

Assalam yana, bestnya kalo dpt lunch atau dinner gini sokmo mesti turun berat bdnkan, tapi tulah tekak melayu akk ni, nk je mkn nasi huhu

quinnie said...

teringin betul nak rasa kerabu epal ni...dulu ada epal hijau sampai kecut2 tak tau nak buat apa...hehehhe

UmmiAdam's Recepi said...

Salam perkenalan. Sedapnya kerabu epal....nnt nak buat jugak lah....

Yana Shaiful said...

@Kak Ummi> Wksalam Kak Ummi..Mai la mkn sama Kak..mkn sorang xbest.. kna ada teman br xckp nak mkn sepiring hehee

Yana Shaiful said...

@Kak Cek> semua kerabu sedap kan.. ada rasa masam pedas..peerhhh..mmg sedap mkn mcm tu jee :=)

Yana Shaiful said...

@Ena> utk Ena kna buat lain..yg ni kes terjumpa sebijik jee yg sesat dlm esbox hihii

Yana Shaiful said...

@Rahel> yana br 1st time jgk bt ni..sedap..lepas ni bleh buat lg klu epal xabis hehee

Yana Shaiful said...

@Kak Rosaliza> sesekali bleh la tahan mkn gini kak..kdg2 termakan nasi lebih jgk hihii

Yana Shaiful said...

@Kak Q> haah..yana dulu mcm tu jgk..skg je mcm2 bleh bt dgn epal kan :=)