Thursday, August 11, 2011

YEE MEE TOMYAM BERSANTAN~10 RAMADHAN

Assalamualaikum dan selamat bersahur semua..Alhamdulillah bersyukur dengan nikmat kurniaan Allah hari ini..Sebelum menunaikan kewajipan kejap lagi. sempat lagi ni haa nak bern3 sambil berbw umah kengkawan..perut still kekeyangan la nii..byk la plak mkn nasi tadi hehe..

Jom je lah kita jeling2 kat menu berbuka 10 Ramadhan tadi..untuk menu berbuka tadi yana masak Yee Mee Tom yam bersantan..kat rumah ni mmg feberet tom yam..layann pic je lah ek..semua dh habis..ngeee..layannn :=)




YEE MEE TOM YAM BERSANTAN

BAHAN-BAHAN:-


2 sanggul Yee Mee
5-7 ekor udang sederhana
1 paket cendawan tiram
4 ulas bawang putih
2 batang serai diketuk 
5 helai daun limau purut
3 sudu besar cili sos
4 sudu besar tomato sos
3 biji cili api (potong)
1 biji buah tomato ( potong 4 )
1/2 labu bawang besar ( potong bulat )
2 sudu besar santan pekat
Carrot
kobis bunga
garam
bahan perisa
air secukupnya
jus limau nipis secukupnya

CARA NAK MASAK :-

  1. Panaskan minyak dan tumis bawang putih.
  2. Masukkan sos cili, sos tomato, serai, daun limau purut. Gaul semua bahan tadi dan masukkan carrot, kubis bunga dan juga cili api. 
  3. Bila dah naik bau masukkan air..klu nak kuah byk lebihkan air. Kacau dan tudung periuk 5 minit
  4. Kemudian masukkan garam dan bahan perisa
  5. Tunggu hingga mendidih baru masukkan bawang besar, buah tomato dan juga santan..Kacau rata 5 minit dan masukkan cendawan. 
  6. Masukkan yee mee dan tutup api. Perahkan jus limau nipis sebelum dihidangkan..
  7. Siap utk dimakan..
Selamat Mencuba :=)

16 comments:

cik cek said...

Yani...dapat semangkuk buka posa...cukup kenyang ni kan...emmmm...sedapnya...:)

anymz said...

akak tak pernah makan yee mee perisa tom yam yana.sesuatu yg harus di cuba gak ni.akak ambik resepi masuk list dulu ya..mintak izin nak share ..:)

Sheila Shafeareen said...

Salam selamat menjalani ibadah puasa...sdp nampak tom yam besantan tu...kena pulak nasi panas2 dan sambal belacan...ank bujang suka mkn tom yam ni, nnt nak try juga..tq resepi

tun_telani said...

sedapnyer tom yam.. tun pun suka mkn tom yam yg ada santan sket ^^ yee mee x penah masak lg.. hihi..

Mas said...

lama dah tak buat tomyam...
sedappnya tengok...

Amie said...

sebut je nama tom yam, terbayang rupa udang dll, baunya yang tak lari dari serai & daun limau purut...sedapkan!

Nurul said...

salam Yana..
lama dah x masak tomyam, sejak bulan puasa ni.. Biasa setiap mggu mesti ader k nurul masak tomyam... fav orang dlm rumah ni... sedap yer yee mee masak tomyam ni... boleh dicuba juga nanti2... :)

nuwairani ismail said...

kedua2nya nani belom pernah try. tomyam bersantan n yee mee..selalu makan yee mee dlm sizzling mee di kedai je...best jugak buat kelainan ni.

Yana Shaiful said...

Kak Cek: kenyang sgt2 kak.. xabis pun semangkuk nii hehee

Yana Shaiful said...

Kak Anim: resepi biasa je ni kak.. best jgk sesekali tukar selera.. kat umah ni suka tomyam :=)

Yana Shaiful said...

Kak Sheila: kat umah ni pun mmg suka tomyam..ari ni saje nk test yg bersantan plak..best jgk :=)

Yana Shaiful said...

Tun: K.yana pnh mkn skali yee mee tomyam kat care4 dulu..best jgk..slalu mkn sizzling je kan :=)

Yana Shaiful said...

Kak Mas: kat umah ni mmg slalu bt tomyam kak..mmg lauk feberet hehee

Yana Shaiful said...

Kak Amie: haah kan..suka dgn bau yg wangi tuu..sbb tu slalu bt hehee

Yana Shaiful said...

Kak Nurul: best jgk mkn cani..tapi mkn bln pose ni cpt sgt kenyangnya.. mkn skit jee:=)

Yana Shaiful said...

Nani: kna try bt ni nani..k.yana ni pun 1st time mkn tomyam yg bersantan..ok jgk coz ada campuran masam dan pedas..suka sgt hehee