Saturday, August 13, 2011

NASI AYAM PENYET~ 13 RAMADHAN

Assalamualaikum..cepat masa berlalu..hari ni dah sempurna puasa ke 13..Ya Allah..bersyukur pada Mu dengan limpah kurnia yg tidak ternilai ini..kesihatan yg baik agar kami sekeluarga dapat menunaikan kewajipan pada Mu..

Hari ni walaupun males tapi sempat jugak masak nasi ayam penyet ni hehee..ekceli adik ipar datang bebuka kat umah hari ni..nak x nak terpaksa kena merajinkan diri masuk dapur.. Akhirnya siap juga nasi ayam penyet nii..mula2 tgk bahan mcm remeh je nak buat tapi bila dh start buat rasa mcm biasa jee..xde lah remeh sgt..

Yana amek resepi ni kat umah Kak Nor Secubit Garam kesayangan ramai..ngeee..jom je lah kita layan resepi nii..kenyang sgt dh..mata dh mengkuyukan nii tapi ada citer shah rukh khan la plak.. mcm nak tgk jee..yana ni peminat SRK tau..pernah antar surat kat dia 2 kali tp dia xbalas pun..smpai hati dia kan..punya lah kita tulis panjnag berjela nk pikir ayat..tp dia xbalas pun..hahahaa..itu kisah zaman sekolah dulu..malu je nak citer kat damia.. jom layaan nasi ayam ni jee lahh lg best..sorry, skali lg pic di snap dgn cepat..maklum lah dh nk bebuka..pe2pun nasi ayam nii mmg best..layann :=)


Resipi Nasi Ayam Penyet -resipi dari www.resipi4u.com

Ayam xsempat nk penyet..mkn je camtu hehee.

UNTUK AYAM:-
1 ekor ayam – potong 8 bahagian, rebus selama 10 minit dan toskan
(simpan air rebusan ayam untuk buat sup)-kite guna air nie jgk utk masak nasik
  • ½ sudu besar Jintan Manis – goreng tanpa minyak hingga naik bau
  • ½ sudu besar Jintan Putih – goreng tanpa minyak hingga naik bau
  • 3 sudu besar Biji Ketumbar – goreng tanpa minyak hingga naik bau
  • 1 sudu besar Serbuk Kari Ayam
  • 1 sudu besar Serbuk Kunyit
  • ½ sudu besar Serbuk Lada Putih
  • 3 ulas Bawang putih
  • 1cm Halia
  • Sedikit Air
  • 1 sudu kecil Garam
  • Minyak masak untuk menggoreng.
  1. Masukkan kesemua bahan (kecuali minyak masak) dalam pengisar, kisar hingga halus.
  2. Lumur bahan yang telah dikisar pada ayam dan perap semalaman.-perap lama2 cenggini best.
  3. (Simpan bahan kisar yang berlebihan untuk goreng tempe dan tahu.)- kite tadak tauhu/tempe. Tak buat.
  4. Setelah perap semalaman, golek-golekkann pada tepung beras.
  5. Panaskan minyak dan goreng hingga garing.

UNTUK SAMBAL:--kite suke! tp hati2 dgn cili tue. Edit ikut selera ye :)
  • Sedikit minyak masak
  • 20 batang Cili merah (lebihkan jika mahu lebih pedas)
  • 10 biji Cili padi
  • 10 biji Bawang kecil/merah, hiris
  • 3 biji Bawang putih, hiris
  • 5 biji Tomato, potong 4
  • 5 cm Belacan
  • 2 sudu Ikan Bilis-kite lebihkan cikit
  • 3 sudu gula merah/secukup rasa
  1. Panaskan minyak. Goreng ikan bilis hingga garing/rangup. Angkat dan ketepikan.
  2. Goreng belacan seketika Angkat dan ketepikan.
  3. Masukkan bawang merah, bawang putih dan cili. Setelah layu, masukkan tomato. Gaul rata dan tutup api. Angkat dan ketepikan.
  4. Sejukkan semua bahan yang telah digoreng pada suhu bilik.
  5. Masukkan kesemuanya ke dalam pengisar atau lesung batu. Kisar atau tumbuk sehingga separa halus.
  6. Masukkan semua bahan tumbuk ke dalam periuk dan panaskan.
  7. Masukkan gula merah dan gaul rata.
  8. Rasa sambal yang terhasil, tambah garam atau gula merah jika perlu mengikut citarasa.* Sambal boleh disediakan sehari sebelum hidangan sajian. Simpan sambal dalam peti sejuk. Panaskan sambal sebelum disajikan.

Untuk Sup.
  1. Masukkan garam secukup rasa pada air rebusan ayam.-kite tambah ayu manis, bunga lawang, pelaga dan ketumbar (boleh masukkan terus sup bunjut kalo ade).
  2. Panaskan sebelum dihidangkan. Tabur hirisan daun sup dan daun bawang pada sup semasa disajikan.

Untuk Nasi-yg nie resipi sendiri. kite buat ikut resipi ala2 nasi ayam. utk 2 org makan je nie.
  • 1 cawan beras dibasuh dan ditoskan
  • 3 ulas bawang putih
  • satu btg kayu manis
  • dua biji buah pelaga
  • satu kelopak (kelopak ke? hehe) bunga lawang
  • sedikit butter
  • garam
  • separuh kiub pati ayam/daging
  • 2 cawan air rebusan ayam (yg disimpan td)
  1. Panaskan butter. Tumis 3 ulas bawang putih, kayu manis, bunge lawang dan buah pelaga sehingga wangi.
  2. Masukkan beras yg dah ditoskan. Kacau lebih kurang 3-5 minit.
  3. Masukkan air rebusan ayam, garam dan kiub ayam/daging. Tunggu sehingga menggelegak sedikit.
  4. Pindah ke periuk nasi letrik dan masak cam biasa
Selamat Mencuba :=)

4 comments:

Chekgu Azrine said...

arrghh..terliur sudah!!

nuwairani ismail said...

sukenye nasik ayam penyet ni...nak2 lagi kalau sambalnya pedas meletop! memang berair2 je idung ni makan...tp sedap.....

Yana Shaiful said...

Chekgu Azrine: sedap nasi nii hehee :=)

Yana Shaiful said...

Nani: betul tu nani..mkin pedas mkin sedap..tambah2 nasi tuu :=)