Sunday, August 14, 2011

ASAM PEDAS IKAN CENCARU~ 14 RAMADHAN

Assalamualaikum semua..Dah beberapa hari yana cuti bw umah kengkawan..xsempat nk berbuat demikian tp InsyaAllah nnt ada masa yana nak merempit semua umah hehee..Hari ni kami berbuka dengan juadah yg biasa2 je..aduss males rasanya nak masak..ekceli yana skg dlm mood nak blk kg jee..hati duk igt kat kg halaman dah..rindunya nak blk mkn akok bln puasa..kat Kepala Batas ni xde org jual akok..hmm..ssh jgk klu dh tekak klate ni kan :=)

Jom je lah kita layan resepi bebuka tadi..klu males nk masak mmg ini lah resepinya..masak asam pedas..cepat senang dan menyelerakan kat umah nii..semalam p tesco and ada ikan cencaru murah..beli 3 ekor baru rm2.80..sekor besar and 2 ekor lg x begitu besar..yg x begitu besar tu yana msk asam pedas..best jgk ikan ni msk asam pedas..Jom je lah kita layan resepi nii..kejap lagi nak sambung projek tergendala ptg tadi..adusss..penatnyaa..layannn :=)

ASAM PEDAS IKAN CENCARU


BAHAN-BAHANNYA :-
2 ekor ikan cencaru
1 genggam daun kesom, cuci dan toskan
1 kuntum bunga kantan ( potong 2)

1/2 cawan jus asam jawa
1 biji buah tomato ( potong 4 )

Garam Gula
Serbuk perasa



BAHAN KISAR HALUS :-
15 tangkai cili kering

4 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
1/2 inci kunyit hidup
1/2 inci belacan
2 biji buah keras
1 batang serai


CARA MEMBUATNYA :-
  1. Ikan cencaru dibuang bahagian kulit keras, cuci bersih dan toskan. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan kisar halus hingga harum, tambah cili kisar dan tumis hingga garing.
  3. Tuang air secukupnya, kacau. Masukkan ikan dan bunga kantan. 
  4. Kemudian masukkan jus asam jawa, perasakan dengan garam secukupnya, sedikit gula dan serbuk perasa. Akhir sekali masukkan buah tomato. Rasa dan jika ok, matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat, sambal belacan dan ulam-ulaman
Slamat Mencuba :=)

6 comments:

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum yana...
wah sedapnya ada asam pedas ... suka sgt akak ngan asam pedas... sedap....

chikadakbiru said...

assalamualaikum...amboi sedap nampak asam pedas tuh...me tak pernah lagi wat asam pedas guna ikan cencaru..lepas nih bole la try..hihi

nuwairani ismail said...

jelesnye tengok kak yana masak cencaru! nani nk cari cencaru, tp takde kat cni..last sekali beli pari, buat pari bakar...seb baik sedap...

Yana Shaiful said...

kak Diana: asam pedas mmg feberet umah ni jgk kak hehee :=)

Yana Shaiful said...

Cb: yana pun br 1st bt asam pedas dgn ikan cencaru nii..sedap jugak :=)

Yana Shaiful said...

Nani: ikan pari bakar mmg sedap..cicah plak dgn air asam.. peergghh..sedappp..:=)