Tuesday, August 16, 2011

GULAI KUNING IKAN KEMBUNG~ 16 RAMADHAN

Assalamualaikum semua..hari ni dah 16 Ramadhan..InsyaAllah 10 hari lagi yana nk blk kg kat Pasir Mas..rindunya nk berbuka puasa dgn mama..Hmm..stop dulu citer pasal blk kg..ekceli hari ni yana masak gulai lemak kuning ikan kembung..1st time masak gulai ikan nii..nsb baik menepati citarasa pemakannya iaitu en.hubby hehee..resepi ni main campak2 je..pagi tadi call mama tnya resepi nii..biasalah otai kan..semua main campak jee..so, yana pun ikut je lah campak msk dlm periuk yee..bkn campak luar hehee..


Jom je lah kita intai resepi nii..yana suka bau wangi lengkuas dgn kunyit hidup..aduss..mmg mkn byk bebuka tadi.. jom layannnn :=)


GULAI KUNING IKAN KEMBUNG




BAHAN-BAHAN:-


3 ekor ikan kembung ( potong 2 )
4 biji bawang merah ( tumbuk halus/kisar )
2 ulas bawang putih ( tumbuk halus/kisar )
1 inci lengkuas ( tumbuk halus/kisar )
1 inci kunyit ( tumbuk halus/kisar )
1 sudu besar cili giling/cili kisar
1 kotak kecil santan
1/2 cawan air
1 keping asam keping
2 biji cili merah
4 biji bendi
Garam 
Gula
Serbuk perasa


CARA NAK BUAT:-
  1. Masukkan semua bahan tumbuk/kisar kedalam periuk. Kemudian masukkan santan, air dan asam gelugor. Biarkan sehingga mendidih.
  2. Kemudian masukkan ikan. Kacau dan perasakan dgn garam, gula dan serbuk perasa. Biarkan lagi hingga kuah menjadi sedikit pekat.
  3. Last masukkan bendi dan juga cili merah. Masak  lagi 2 hingga 3 minit. Boleh tutup api dan siap untuk dihidangkan..
Selamat Mencuba :=)

10 comments:

Cheq Sue said...

Salam Yana... mai tgk gulai ni...teringat gulai nasi berlauk...

nuwairani ismail said...

hihih...hari tu nani buat sayur masak lemak putih. ituu pon kalut2 tepon mak.nani kalau masak lemak mcm ni, makan dengan ulam + budu, memang terangkat. dah tak sabar nk balik raya ni.

quinnie said...

gulai lemak rupanya..hehhehe..kita suka makan gulai lemak pekat2....pakai ikan rebus pun sedap...buat pedas2..huh..sedap...:)

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum yana...
wah akak suka ngan resipi mcm nie.. sedaap.. kekdg tu mkn gini jer... x yah nasi.. heheheh

izahdaut said...

kat rumah ni kan, kalau buat gulai lemak ikan mcm kureng sambutan jee... mcm2 selera ramadhan ni kan. akak suke gulai ikan ni tambah daun limau purut.wangii je kan

Yana Shaiful said...

Cheq Sue: haah la..mkn td pun rs cam mkn nasi berlauk pg kat kg jee hehee

Yana Shaiful said...

Nani: org br nk blaja msk mmg slalu kna cll sifukat kg kan hehee..
rasa xmo mkn budu+ulam dh..krg mkn byk sgt..xhingat dunia hehee

Yana Shaiful said...

Kak Q: mmg berlemak sgt ni hehee.. mmg lg best klu msk dgn ikan tongkol rebus..waaa..kna bt lg lepas nii :=)

Yana Shaiful said...

Kak Diana: kdg2 je bleh mkn cani kak..selera sgt..bahaya jgk nii.. dh lah pakai santan ori.. mmg berlemak gituu hehe

Yana Shaiful said...

Kak Izah: suami yana suka mkn yg berlemak..terpaksa lah kita mkn yg berlemak jgk hehee.. ok jgk tuu.. lepas ni kita msk tambah daun limau purut..suka jgk bau nya yg wangi tuu :=)