Monday, August 15, 2011

KUIH BAKAR~15 RAMADHAN

Assalamualaikum semua..Alhamdulillah hari ni dah 15 hari kita berpuasa..kejap je masa berlalu.. Dalam kesibukkan ptg tadi sempat jgk yana curi masa bt kuih bakar..dh lama teringin nak bt lepas tgk Cik Cek dgn Tun buat hari tu..sambil duk terkejar2 dgn damia siap jgk kuih bakar yg x begitu menawan ni tapi sedap dimkn hehee..

Yana bt separuh adunan jee..xleh bt byk2 nnt xabis plak..mkn 2 biji pun dh kekeyangan..Jom je lah kita intai resepi sedap nii..nk bt pun kejap jee..yana copy je resepi ni dari umah Cik Cek..mintak izin ye kak Cek..share kat sini plak..layannn :=)

KUIH BAKAR




BAHAN-BAHAN:-
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1/2 - 3/4 cawan gula..( nak kurangkan pun boleh...)
  • 1/4 sudu kecil garam
  • 1 sudu kecil serbuk kayu manis...
  • 2 biji telur gred A
  • 300 ml santan...( aku guna sekotak santan Ayam Brand -200 ml + 100 ml air...)
  • 125ml jus pandan...(kisar 3 - 4 helai daun pandan dgn air....tambahkan air kemudian tuk dapatkan 125ml jus pandan...)
  • 1 sudu besar minyak masak canola...( resepi asal guna minyak sapi yg dicairkan....)
  • 1 sudu kecil pandan paste Nona...( nak guna jenama lain pun boleh...)
  • Beberapa titik pewarna hijau apple STAR BRAND...
  • Bijan secukupnya utk ditabur atas permukaan kuih....

CARA-CARA PENYEDIAANNYA
  • Campurkan bahan2 kering ...tepung...gula ....garam dan serbuk kayu manis kedalam mangkuk....gaul sebati...ketepikan....
  • Campurkan pula bahan2 cair....telur....santan...jus pandan  dan minyak masak canola...kacau sebati....
  • Campurkan bahan2 cair kedalam bahan2 kering tadi....gunakan whisker gaul sebatikan adunan.....masukkan pandan paste dan juga pewarna hijau....tapiskan adunan......
  • Panaskan oven 200 darjah celcius...( aku guna microwave...)panaskan baking pan sekitar 3 minit....kuarkan dari oven...sapukan/spray minyak masak kedalam acuan baking pan....
  • Tuangkan adunan kuih bakar kedalam acuan baking pan....taburkan bijan diatas permukaan kuih...bakar dalam lingkungan 20 - 30 minit atau sehingga kuih bakar masak...kalau suka kuih bakar yg agak garing permukaan dan bahagian tepinya bolehlah dipanjangkan sedikit waktu membakarnya...terpulang citarasa masing2 k....jgn lama2 sgt lak dibakar...garing dan keras lak jadi kuih bakar tu nanti....
  • Siap dah...biarkan sejuk...sebelum dikeluarkan dari acuan....senangkan....
Selamat Mencuba :=)

12 comments:

Citarasa Rinduan said...

aduh yana.........
kak pandang2 jeling2..
hati terpaut tau.
sangat menyelerakan..

agak2 nak bagi kak ayu berapa ketul?

nuwairani ismail said...

tak pnah lagi buat kuih bakar ni...nmpk lemak2 je kuihnya...mest harum bau pandan tu...silicon mould ke tu? cantek!

Amie said...

cutenya KB tu.... kita pun suka makan kuih tu tau... ada lebih tak?

Chekgu Azrine said...

suka giles kuih ni.. but since pose tak penah beli..mgkin selera makan kuih hilang sat bulan pose ni.. haih

tun_telani said...

kak yana.. sedapkan kuih bakar resepi nih.. mmg cukup rasa n pejal dia.. suka sgt!

anymz said...

kuih bakar mmg sedap tapi anak2 bujang akak kurang gemar lah..kalau akak buat jenuh nak menghabiskan..tapi memang suka sgt dgn kuih bakar ni..

Yana Shaiful said...

Kak Ayu: akak nk bape ketul..yana bg je utk kak ayu tercayang hehee

Yana Shaiful said...

Nani: xleh mkn slalu ni nani..mmg rasa lemak2 sgt..tp suka bau pandan tuu..haah silicon mould..biase2 je hehee

Yana Shaiful said...

Kak Amie: ada g lebih ni kak.. xramai pemakan kat umah nii :=)

Yana Shaiful said...

Chekgu Azrine: yana pun kdg2 je bt kuih..bebuka je trus mkn nasi hehee

Yana Shaiful said...

Tun: betul tu Tun..suka sgt.. secukup rasa resepinya :=)

Yana Shaiful said...

Kak Anim: suami yana pun xmkn sgt kuih nii..dia lebih gemar kuih yg goreng..yang ni pun yana kna abis kan hehee