Monday, August 8, 2011

KARI IKAN BAWAL ALA MAMAK ~ 8 RAMADHAN


Assalamualaikum semua..Alhamdulillah sempurna sudah puasa hari ni..kejap je rasa esok dh hari ke 9.. Hmm..Baca Al-Quran baru je masuk juzuk ke 6..bz sangat rasanya Ramadhan tahun nii..nk layan kerenah anak yg makin lasak tapi insyaAllah akan cuba habiskan juga 30 juzuk..InsyaAllah..

Menu bebuka hari ni seperti juga hari2 biasa..masak yg simple simple jee utk isi perut 2 org kat umah nii..xleh masak byk2..ckp je lah 2 jenis lauk..kami xmkn byk pun hehee..xelok membazir kan di bulan yg mulia nii..hati ni mmg teringin nak bt mcm2 kuih..jeles tgk blog teman2 semua meriah dgn kuih muih utk bebuka..umah yana nii bebuka terus en.hubby terkam nasi hehee..klu rasa nk mkn kuih tuu beli je kat bazar hehee..jom je lah kita intai resepi simple nii..resepi biasa jee tapi feberet kat umah nii..layannn :=)

KARI IKAN BAWAL ALA MAMAK


BAHAN-BAHAN:-

2 ekor ikan bawal
2 ulas bawang putih ( mayang )
1/2 biji bawang besar ( hiris halus )
1 sudu besar serbuk jintan putih
1 sudu besar serbuk jintan manis
1/2 sudu besar halba campur
2 tangkai daun kari
5 sudu besar serbuk kari ikan
1/2 cawan air asam jawa
2 cawan air biasa
1 biji buah tomato ( potong 4 )
5 biji bendi
Garam
Serbuk perasa

CARA NAK BUAT:-

  1. Tumis jintan manis, jintan putih dan halba campur hingga naik bau.
  2. Kemudian masukkan semua jenis bawang, daun kari dan juga tomato. Kacau 5 minit dan masukkan serbuk kari ikan. Kacau lagi.
  3. Masukkan air biasa dan juga air asam jawa. Kacau dan rasakan dengan garam dan juga serbuk perasa.
  4. Selepas itu masukkan bendi dan juga ikan. Kacau lagi dan tunggu hingga ikan masak. Boleh tutup api dan siap untuk dihidang.. Slamat Mencuba..:)


6 comments:

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum yana...
kari ikan bawal ala mamak tu sgt menyelerakan ler yana.. ada bendi tu yg x tahan tu... sedaaapnyaa

nuwairani ismail said...

wowowowoowowo....siap cili, tomato, bendi lagi bertenggek tu...tengok pada kaler kuahnya pon, terus terbau sampai ke kinabatangan..ada pulak nasik panas2...pergh...

kak yana takpela boleh beli di bazar..mcm nani ni semua benda kene buat sendiri. kalau tak, memang tak merasa la kuih2 kegemaran kite ni...

Nurul said...

Salam, Yana....
Wah, nampak sedapp kari ikan ala mamak tu... betul tu Yana...sbnrnya bulan puasa ni bukannya lalu makan banyak pun... lg2 kalau ahli keluarga x ramai kan... :)

Yana Shaiful said...

Kak Diana: kari simple je kak hehe.. msk kari mmg wajib kna ltk bendi byk utk hubby..suka sgt dia mkn..yana plak suka dgn buah tomato..best je klu dh berendam kuah kari tuu..ngeee

Yana Shaiful said...

Nani: cili, bendi dan tomato tu mmg wajib kna ada dlm resepi kari nii.. suka sgt hehee..

K.yana dgn en.hubby bkn suka sgt mkn kuih muih nii..p bazar pun kdg2 jee..kuih sini xmenyelerakan sgt laa..baik mkn je nasi terus hehee

Yana Shaiful said...

Kak Nurul: betul tu kak..mkn sikit je tapi kenyang sgt..yana jarang mkn nasi klu bln pose..ckp je mkn yg ringan2..slalu msk utk hubby sorang jee :=)