Wednesday, November 2, 2011

YORKSHIRE PUDDING

Assalamualaikum dan selamat pagi..Alhamdulillah dapat lagi kita bersua hari ni..semoga semuanya dalam keadaan yang baik dan sihat2 jer..Dah bekpes ke..pagi ni yana juz bekpes dgn biskut jer..males plak nak masak..Tengah hari krg baru nak msk dapur..

Pagi ni kita layan Yorkshire Pudding semalam je lah ek..Semuanya dah ABIS hehee..Alhamdulillah..menepati citarasa penghuni rumah ni..semalam mkn dgn jem rasberi jer..Lain kali nak mkn dgn tuna plak..mst lg sedap kan..mkn dgn jem rsnya agak manis sikit..apa2pun jom kita semak jer resepinya..dh rmai rakan2 blogger lain buat pudding ala2 org putih ni..yana jer baru buat hihii..Tq yer Kak Ros sudi share resepi nii..Jom layan :=)

YORKSHIRE PUDDING



BAHAN-BAHAN:-

*170 grm tepung gandum
* 180 ml susu segar
* 120 ml air biasa
* 2 biji telur
* Secubit garam
* minyak masak secukupnya

CARA NAK BUAT:-

1-Pukul telur sekejap,masukkan susu dn air dan pukul lagi dalam 2/3 minit.
2- Campurkan tepung gandum dan garam didalam mangkuk dan buat lubang ditengah.Tuang adunan telur dan susu sedikit demi sedikit dan kacau rata.Kacau hingga adunan sebati dan tapis kedalam mangkuk yang bersih.
3-Panaskan oven dgn kepanasan 220c.Masukkan lebih kurang 1sudu kecil minyak masak kedalam acuan muffin.Pastikan seluruh acuan juga disapu minyak.
4-Masukkan acuan muffin kedalam oven dan tunggu hingga minyak betul-betul panas atau kedengaran bunyi sizzle dan berasap sikit.
5- Keluarkan acuan tadi dari oven dan tuangkan adunan pudding hingga penuh.Masukkan semula kedalam oven dan masak dalam 10 ke 15 minit dan pudding kelihatan keperangan.

Selamat Mencuba :=)

20 comments:

nuwairani ismail said...

nani nak buat lagi sampai jadik..hari tu terkeras...erm...nampak lembut je kak yana punye YP tu...

Cheq Sue said...

wah...sarapan dengan YP eh...sedap kan yana... nanti ada masa tgk n3 ni keh...

http://chequesuechekgu.blogspot.com/2011/10/peserta-ga-resepi-pilihan-pemenang.html

tun_telani said...

kak yana.. adoi.. tun sgt2 la berangan nk buat ni.. xtau nape x buat2 lagi. hehe

Qhaifa Nur said...

amboi sedapnya nama puding ni..
nampak lembut gitu..

Zaliedana said...

Yana,sana sini tayang YP,Ct jer xwat2 lagi nih..Nmpak sedap..Damia suka mkn x..Mmg duk teringin sgt nak wat,InsyaAllah nak juga merasa YP nih nanti..

Mas said...

amboi rumah dia mcm2 menu ada dah...
menarik betul nama puding tu, mst sedap ni :)

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Salam Yana..dah tengahari baru kak ros dapast jalan2.banyak benor kerja kat opis tu.Cantik mangkuk tu.Cuba la dgn tuna atau daging hancur,memang sedap yana.Kalau dgn jam memang nak pekena dgn kopi tampa gula.Terima kasuh sudi cuba ya.

chikadakbiru said...

ahaks ..dh habis erkk..tak dan nak mintak...:)) rase mcm kena buat lagi kan..makan dgn tuna plak..

quinnie said...

cicah ngan jem memang terbaik..hehehe..teringin lak nak buat lagi....:)

rahel said...

Waa..YP lagi...macam best jew..

Yana Shaiful said...

@Nani>nnt bt lg ek..mmg sedap..k.yana ni pun mst ada tayangan semula lepas ni..nk try inti lain plak :=)

Yana Shaiful said...

@Cheq Sue> ni sarapan ptg semalam Cheq Sue hiii..yana dh jenguk ke sana :=)

Yana Shaiful said...

@Tun>k.yana rsbr lepas beban dh bt YP nii..Tun pun kna bt jgk hikhik

Yana Shaiful said...

@Qhaifa Nur> mmg lembut kak pudding ni..ala2 omputih gitew hihii

Yana Shaiful said...

@CT>asyik tgk org lain je tayang..kt pun nk tayang jgk kan hehee,,damia dgn ayah dia suka sgt..mntk suh bt lg lepas ni :=)

Yana Shaiful said...

@Kak Mas>org baru nak blajar masak..semua nk test power hehee

Yana Shaiful said...

@Kak Ros> insyaAllah kak..nnt nk cuba inti lain plak..mmg sedap puding ni..tq kak share resepi ni :=)

Yana Shaiful said...

@CB>nnt kita bt lagi ekk hihii

Yana Shaiful said...

@Rahel>nnt try lah kak..best hehee

Yana Shaiful said...

@Kak Q>waa kak Q nak bt lg..lepas ni yana nak try mkn dgn tuna plak..jem mcm manis skit