Monday, November 14, 2011

DAGING SRI TANJUNG KAK AMIE ^_^

Assalamualaikum semua..Alhamdulillah kita dapat bersua lagi..Kepala Batas dalam kesejukkan hari ni..hujan turun dari pagi hinggalah skg xbenti2 lagi..Musim tengkujuh dah tiba hehee..xmau cakap banyak..kejap lagi nak BW pulak..dah 2 ari xsempat jenguk kengkawan..rindunya nak mencuci mata.. 

Tengah hari ni Yana nak jamu mata dgn resepi dari Kak Amie cayang yang jauh di mata dekat di hati..Daging Sri Tanjung..Menurut Kak Amie resepi asal dari Buku Masakan Koleksi Saji..Tq Kak Amie sudi share resepi ni..yana dh cuba semalam..mmg sedap..kena dgn selera kat umah ni tapi yana buat sikit penambahan..tambah cili api jer nak bagi pedas..lagi berselera makan..lidah yana xleh klu mkn xde kepedasan hehee..mintak izin yer Kak..yana share kat sini pula..layan :=)

Resepi: Buku Masakan Koleksi Saji




BAHAN-BAHAN:-

350 gram daging - potong dadu - Amie potong ikut nipis ( yana buat dlm 150gm )
2   1/2 sudu besar minyak masak
450ml air
1/2 sudu besar cuka - Amie ganti dengan 100ml yogurt asli ( Yana ltk cuka )
1 sudu besar puri tomato - Amie bubuh 2 sudu
1/2 sudu besar kicap pekat - Amie bubuh 1 sudu
3cm kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
2 labu bawang besar - belah 4 
150gram lobak merah - Amie tak bubuh
150gram ubi kentang - Amie bubuh lebih
garam secukup rasa - Amie tambah gula
3 biji cili api (potong )-  yana tambah

Bahan perap:
1  1/2 sudu besar kicap cair
1/2 sudu kecil tepung jagung
1/2 sudu kecil serbuk lada hitam 


CARA NAK BUAT:-

1. Perap daging bersama bahan perap - Amie perap 1 jam
2. Panaskan minyak. Tumis kulit kayu manis, bunga lawang, bawang besar dan cili api hingga wangi.
3. Masukkan daging yang telah diperap, kacau seketika.
4. Tuangkan air dan biarkan mendidih. Kecilkan api dan masak hingga daging empuk.
5. Apabila daging sudah empuk, masukkan lobak merah, ubi kentang, cuka, cuka, tomato puri, kicap pekat dan garam secukup rasa - Amie gantikan cuka dengan yogurt asli dan tambah sedikit gula.
6. Jika sukakan kuah yang pekat, bolehlah tambahkan dengan sedikit bancuhan tepung jagung - Amie tak bubuh sebab memang kuah sudah cukup pekat.

Selamat Mencuba :=)

18 comments:

Liza said...

salam yana...nmpk pun dh tau sedap...nnt liza nk try gak la...

Wattie said...

Assalamualaikum Yana,
Minggu daging sudah bermula hehehe...kita serupa. Masak daging ni wlupun amik masa lama tapi berbaloikan bila lihat hasilnya, hmmm nyum nyum nak cuit sikit

rahel said...

Waw..mantap bener menu hari ni ek...menggamit selera,,

cik cek said...

Kalau daging...masak apa pun memang kak cek suka...:D

Amie said...

tercium dari jauh bau sri tanjung...rupanya dari dapur Yana, terima kasih dik sudi cuba resepi kakak, nampak mengancam aje hasilnya tu... ada lagi tak? nak rasa juga hasil air tangan Yana... he hehhehhh

Cheq Sue said...

cheq sue suka menu2 camni yana, tapi xleh nak makan daging selalu, dah tua2 ni gigi pun dah jarang... agak2 tukar dengan ayam ok jugak kan?

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam yana..
aduhh.. nampak sedap betul lauk tu dik.. terbau2 harum si bunga tanjung... lom mkn lg ni terus rasa lapar nampak lauk ni...

Naz / Nadz COSK said...

Yana, Kak Naz suka tgk lauk ni terutamanya 3 biji cili yg tergolek atas lauk tu.. Makan masa panas2 dgn nasi yg panas2 lagi best ni..

Sue @ Nenie said...

Assalamualaikum..nah..itu dia, sebiji2 cilinya...

Nampak sedap betul, mesti best pekena ngan nasi putih panas2 ni....

Yana Shaiful said...

@Liza>try lah..mmg berbaloi hehee

Yana Shaiful said...

@Kak Wattie>haah kan kak..semua tayang daging jer hehee..yana jarang jgk mkn daging..daging korban byk lg..lepas ni try resepi dr umah akak plak :-)

Yana Shaiful said...

@Rahel>biasa jer..jom mkn sama hihii

Yana Shaiful said...

@Kak Cek>haah..tapi yana kurang skit daging..sesekali layan bleh lah :-)

Yana Shaiful said...

@Cheq Sue>yana nak try bt ayam pulak lepas ni..sakit jgk gigi org tua nak mkn daging hikhikk

Yana Shaiful said...

@Kak Ratna>jom lah mkn sama..best dpt mkn dgn nasi pns2 nii hehee

Yana Shaiful said...

@Kak Naz>cili tu penambah selera kak..xbest klu xpedas hihii

Yana Shaiful said...

@Kak Amie>air tangan org baru blaja msk kak..bkn best sgt pun tp best lah jgk hikhikk..tq kak ats resepi yg best nii..kat umah ni mmg suka :=)

Yana Shaiful said...

@Sue>cili tu pembuka selera..klu mkn nasi mmg kena ada..daging ni mmg sedap..mkn nasi pns2 xsedar dh bertambah hihii