Thursday, June 28, 2012

APAM BERAS PANDAN

Assalamualaikum dan selamat pagi semua..Alhamdulillah dapat lagi kita bersua di alam maya..Tuan umah bercuti 2 hari balik kampung mertua kat Pendang..semalam baru sampai umah..hmm..nak bangun pagi ni punyer laaa terliat sikit..kepenatan belum hilang lagi ^^

Sebelum Yana nak meronda2 umah kengkawan..kita cuci mata dulu dengan kuih Apam Beras versi perisa pandan..Apam ni Yana buat sebelum balik umah mertua..Resepi asal dari Apam Beras tapi saje ngegada sikit p tambah kaler hijau dan sedikit perisa pandan maka jadi lah Apam Beras Pandan ^_^..Resepi Apam beras ni memang selalu yana buat..suka sangat dgn kelembutan dan kegebuannya hihii..tq pada tuan empunya resepi asal Cha@MyR dan juga Kak MaDiHaa cayaang tempat yana selalu cuci mata dengan resepi yang best2 kat dapur beliau ^^


APAM BERAS PANDAN
Resepi Asal : Cha@MyResepi
Sumber cuci mata : Kak MaDiHaA & Kak Nor
Olahan sikit : Yana 

BAHAN-BAHAN:-
2 cawan nasi
2 cawan tepung gandum
2 cawan tepung beras
1 cawan brown sugar
3/4 cawan gula pasir ( dua2 gula pasir pun xpe )
2 1/2 cawan air
2 sudu kecil yis ( mauripan )
Beberapa titik pewarna hijau
Beberapa titik perisa pandan
Kelapa parut dgn sedikit garam


CARA NAK BUAT:-
    1. Blend nasi dan air sehingga hancur ( masukkan air sedikit2..blend sampai abis ). Setelah hancur, campurkan brown sugar dan gula ke dalamnya dan blend sehingga sebati.
    2. Dalam bekas lain,satukan tepung gandum, tepung beras dan yis. Selepas itu, masukkan bahan cecair tadi ke dalam bekas tepung. Kacau sehingga sebati. Perap 3 jam.
    3. Panaskan pengukus dan balut penutup dengan kain. Sapukan sedikit minyak pada acuan kecil. Masukkan dalam acuan kecil dan kukus selama 15 minit.
    4. Hidang bersama kelapa yang telah di gaul dengan sedikit garam.. atau enak dimakan begitu saje..
Selamat Mencuba :-)

11 comments:

rahel said...

Salam Yana..
cantek kaler apam beras ni..ijo gitu..gue suka..apam ni memang sedap..

Gee® said...

Yana, cantek kaler hijau tu... tergoda.... nakkkk...!!

Qhaifa Nur said...

gebu nampak apam ni, warna hijau menarik betul...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam yana..
akak baru je teruja nak tengok resepi apam beras pandan ni.. rupa2nya resepi yg dah selalu akak buat.. cuma kena tukar ke perisa pandan aje.. mmg kretif adik yana kita ni tauu... rajin sgt mencuba mcm2 resepi... tahniah dik.. elok apam tu jadinya.. sure sedap & wangi kan apam ni...

Amie said...

ooo Yana sayang! Terpikat daku dengan rupa paras apam beras yang cantik warnanya... minta izin salin resepinya dik!

zila norazila said...

salam yana..klu g dapaur kak madihah mmg best..semuanya ada kt situ..zila nak tumpang makan skali boeh x nie..he hehe

tun_telani said...

kak yana cayanggggg~~~ windu nk jenguk sini.. hihi.. cantik kaler hijau tuu.. kalau tun makan apam, sure nk xtra kelapa. sedap!

Azie said...

Salam kenal Yana. Saya pun baru buat apam tepung beras ni. Sgt gebu. Jon lawat dapur kita, Azie Kitchen and exchange link

Norzie hany said...

Fav sis...tak pernah jemu makan apam beras ni.

Nuwairani Ismail said...

nampak gebus je, tapi nani tak pernah buat resepi yang ni. bahan2 pun senang je nak dapat.

quinnie said...

wahh best la buat versi pandan...mesti wangi je bau dia...:)