Friday, June 15, 2012

TALAM PANDAN

Assalamualaikum dan salam Jumaat yang penuh keberkatan buat pengunjung ^^
Alhamdulillah baru setle mengerjakan umah yang dah mcm tongkang pecah..anak baru sorang..lepas ni klu dah bertambah..hmm..xnampak mcm umah laaa agaknya kuikuii..Dah setle kemas umah masuk dapur plak..dapat rezeki rebung madu dari kampung ari tu..baru hari ni ada feeling nak membikinnya hihhii ^^


Tengah hari Jumaat ni yana nak tayang menu petang semalam dulu..Kuih Talam Pandan Kak Yatie..menu rebung madu nanti laa ada masa baru n3 kan..xsmpt snap pic lagi ^^..rasanya dah ramai kawan2 yang dah mencuba resepi Talam Pandan ni..Tq K.Yatie share resepi kuih talam nii..yana mintak izin share kat sini pulak yer..jom layan..yana nak menjenguk dapur kengkawan pulak..nampak mcm meriah ajer hari niii ^^


TALAM PANDAN

BAHAN UTK LAPISAN BAWAH
1 cawan tepung beras
1 sb tepung jagung
1/2 cawan gula ( k.yatie tambah 2 sb lagi )~ yana x tambah
2 cawan santan cair + sikit garam
1 cawan jus pandan + pewarna hijau
1 sb air kapur

Cara Masak Lapisan Bawah
  1. Panaskan kukusan dan sapukan minyak pada loyang 8 inci dan kukus sebentar.
  2. Masukkan semua bahan lapisan bawah ke dalam mangkuk dan kacau rata. Tapiskan.
  3. Masak adunan sebentar sehingga naik wap dlm 10 minit dan kacau sentiasa.
  4. Tuangkan adunan ke dalam loyang dan kukuskan sehingga masak anggaran selama 20 minit.
  5. Sementara itu, bolehlah sediakan bahan lapisan atas pula.
BAHAN UTK LAPISAN ATAS
1/2 cawan tepung beras
4 sb tepung jagung
3 cawan santan sederhana pekat
1 sk garam

Cara Masak Lapisan Atas
  1. Gaulkan semua bahan lapisan atas dan tapiskan.
  2. Masakkan sekejap adunan di atas api yg perlahan. Sentiasa kacau supaya adunan ini tidak berketul2 ( dalam 10 minit )
  3. Bila adunan lapisan bawah telah masak, cakarkan sikit dgn garfu dan tuangkan adunan lapisan atas ke atas lapisan bawah tadi.
  4. ( sekiranya ada sedikit air atas lapisan tu, bolehlah lapkan sedikit guna kertas tisu dan cakarkan )
  5. Kukus lagi selama 20 minit. Setelah siap, angkat dan sejukkan.
  6. Sejukkan betul2 sebelum potong dan hidangkan. ( potong guna pisau plastik/pisau kek )
Selamat Mencuba :-)

16 comments:

Asyifa Mustaffa said...

menyelerakan tu.....!

Amie said...

Yana sayanggg.... cantiknya kejadian kuih talam oandan tu, kagum kak Amie dengan kerajinan Yana... tentu rasanya sangat sedap! Kak Amie peminat tegar kuih talam begini he he hehh

mama sara nur said...

assalam
salam kenal Yana
memang sedap talam pandan k.Yatie ni, akak pun penah try
lemak2 dan rasa harum pandan memang sedap kena dgn selera en.suami juga he he

rahel said...

Salam Yana...tentu nyaman sekali rasa talam pandan ni...dah lama tak buat kuih talam

tun_telani said...

kak yana cayang... sedap nmpk kuih talam tuu.. tun xpandai sgt buat kuih talam nih. masa nk masak api slow tu, selalu berketul2 dgn hebatnya. huhu..

EmbunRosaliza said...

Assalam yana, ada sipe tak talam utk akk , ni dtg nak amik dah.

Sedap nampak lembut je talam pandan tu, suatu hari nnt pasti nak buat juga

Nuwairani Ismail said...

hahah...nani pun sama macam kak tun. kalau masak tepungnya tu, mesti nak berketul2. adeh! tensen betol

Yana Shaiful said...

@Asyifa Mustaffa>hehehe..jemput mkn ^_^

Yana Shaiful said...

@Asyifa Mustaffa>hehehe..jemput mkn ^_^

Yana Shaiful said...

@Kak Amie> tringin sgt nk mkn..trus jer bt..kdg2 xjd jgk yana bt..bahagian ats tu ssh skit nk jd licin..kali ni mmg meveles..mmg sedap resepi k.yatie ^_^

Yana Shaiful said...

@Mama Nur Sara>salam kenal jgk kak..tq sudi singgah sini..resepi k.yatie semua sedap..nk bt pun xde lah ssh sgt..antara rajin dgn males jer hihii

Yana Shaiful said...

@Mama Nur Sara>salam kenal jgk kak..tq sudi singgah sini..resepi k.yatie semua sedap..nk bt pun xde lah ssh sgt..antara rajin dgn males jer hihii

Yana Shaiful said...

@Rahel>mmg nyaman jer bila msk tekak..yana sngaja sejukkan dulu.. skg musim pns mmg sedap mkn yg sejuk2 ^^

Yana Shaiful said...

@Tun> k.yana pun kdg2 jer jd..kali ni mmg betul2 jd..suka sgt..lpas ni bt xtau laa jd ke x hihii

Yana Shaiful said...

@Kak Rosa> dah lama yana tgu kedatangan akak..jemput mkn kak hihii..nnt cuba yer..mmg sedap kuih talam nii ^^

Yana Shaiful said...

@Nani> k.yana sama jgk..kdg2 jer jd bt kuih talam nii sbb tu jarang bt..bahagian ats slalu fai.. kali ni jer jd elok ^^