Friday, June 8, 2012

KASWI KELEDEK Kak Besah

Assalamualaikum dan salam kerinduan semua ^^..berjumpa kembali kita setelah hampir seminggu tuan umah bercuti sakan..terima kasih pada yg sudi singgah ke sini walaupun sunyi sepi tnpa n3 baru..Hari ni agak bizi kemas umah..petang baru dapat pegang cik lappy..sambil kemas2 umah tadi sempat jugak sediakan minuman petang utk hari nii..Kuih Kaswi Keledek resepi dari Kak Besah yg sedang fofular skg nii ^^..

Tak boleh nak bebel panjang2..nak BW jap..kita jamu mata je lah dgn kuih kaswi yg lembut..lemak dan sedap nii..hmm..tgk pic pun nk tergelak..masih lg fail klu bab nk potong kuih kukus nii..ada kecik ada besar..hahaaa ^^


KASWI KELEDEK
Resepi : Kak Besah MyR

BAHAN-BAHAN:-
1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung ubi
1 cawan keledek ( yg telah dilecek )
3/4 cawan gula halus
2 1/3 cawan santan
1/2 sk air kapur
1/2 sk garam
Secawan kelapa parut + secubit garam  ( utk salut )


CARA NAK BUAT;-

  1. Panaskan kukusan.
  2. Blend semua bahan kecuali kelapa parut.
  3. Masukkan ke dalam loyang yg telah disapu dgn sedikit minyak. Kukus selama 25 - 30 minit atau hingga masak.
  4. Potong bila dah sejuk lepas tu golek2 dgn kelapa parut jika suka ^_^
Selamat Mencuba :-)

2 comments:

dZana said...

aslmkum yana.. mcm2 kaswi skrg ni ade.. akk jer yg tak smpt2 nk mcuba..

rahel said...

Salam Yana..Rahel memang tak pernah buat kuih kaswi...tapi my laling suka makan kuih kaswi..kadang tu beli je kak luar..tapi kali ni nampak menarik la resepi kak besah ni..boleh dicuba..