Friday, July 15, 2011

DONUT VANILLA~ utk my baby & en.hubby ^-^

Assalamualaikum dan slamat petang..menu petang kami ari nii..Donut Vanilla..mula2 igt nk bt donut sambal mcm K.Mas semalam tp my hubby nak donut salut cekelet plak..hok aloh..xpe lah..layan lah kemahuan dia dulu..krg klu bt donut sambal dia xnak plak..kita jugak kna abis kan..xpsl2 bdn ku jd donut hikhikk..

Jom je lah kita layan Donut Vanilla..suka donut ni..wangi bau vanilla..resepi skodeng dari umah mokwonik.. mcm2 donut ada kat sana..males ckp byk..jom layannn..

DONUT VANILLA
BAHAN-BAHAN:-


2 cawan tepung gandum
1/2 cawan + 1 sudu besar air
2 sudu besar gula pasir
2 1/2 sudu besar marjerin
1/2 sudu kecil garam
1 biji telur c
1 sudu kecil yis instant
1/2 sudu kecil baking powder
1/4 cawan susu tepung
1/2 sudu kecil serbuk vanilla @ 1/2 sudu kecil esen vanilla
minyak utk menggoreng


CARA NAK BUAT;-



  1. Campur semua bahan dan gaul hingga adunan lembut dan licin ( klu ada BM, FP, mixer lagi bagus..senang keje..)
  2. Tutup adunan dgn kitchen towel lembap dan perap di tmpt yg panas selama 3o minit ( yis lebih cepat membiak dgn kaedah ini )
  3. Tumbuk adunan yg mengembang utk keluarkan angin
  4. Canai dan terap mengikut bentuk yg disukai
  5. Perap doh yg telah dicanai hingga doh mengembang 2x ganda
  6. Panaskan minyak dgn menggunakan api yg sgt sederhana
  7. Goreng dan balik2kan donut hingga golden brown
  8. Angkat dan toskan..Slamat Mencuba ;=)

10 comments:

Diana @ Melley Mey said...

wah sedapnya menu minum petang yana... nak seketul boleh? hehehe.. rajin betul yana nie yer

Nieza said...

sedapnya donut coklat tu....nieza memang suka topping coklat tu ..:)

Nurul said...

Yana....
sedapppnya donut tu... topping coklat lagi..... comey jer donut tu... k nrl nak jgk!!!! :D

nuwairani ismail said...

saya percaya, donut ini memang lembutt. tengok resepi pon dah tau...huhuh....rajin kak yana celup2 cekelat ye...nani ni memang tak rajin nkk buat macam tu. mula2 semangat la wat kuar cekelat. bila dh goreng donut, dah tak sabor2, makan plain mcm tu je...

Along Maklong said...

yana..
terliur tengok donut ni sebab ada boh topping cokelat.. rajinnya..!!

YANA SHAIFUL said...

K.Diana: tgh ada aura rajin ni kak.. nnt dh males..semua xnk buat hehee

YANA SHAIFUL said...

Nieza: en.hubby peminat coklat.. klu bt cani mmg cpt je dia abiskan hehee

YANA SHAIFUL said...

Nurul: comel ke kak hikhikk.. amek je kak..yana bt xnmpk jee hehee

YANA SHAIFUL said...

Nani: betul nani..donut ni mmg lembut..xrasa klu mkn sebijik 2..mknanya kna mkn lebih heheee.. saje topping cani..cpt skit en.hb mkn..

YANA SHAIFUL said...

Along Maklong: sesekali nk merajin kan diri Mak long hehee..