Tuesday, June 14, 2011

KEK BATIK ABC DOT DOT

Assalamualaikum dan slamat petang..ari ni sempat jugak masuk dapur jap..keje luar semua dah setle..petang yang indah ni nak tayang kek batik Abc..nape Abc? hehee..sbb yana guna biskut Abc my baby..dia dh boring kot mkn biskut tuu..klu bg je dia buang..skg dia suka mkn chipsmore plak..pe2 pun biskut dia yang tgl sikit je tuu dh jd kek and ayah dia dh abis mkn..hikhikk..

Resepi kek batik ni yana selongkar dari umah Kak Hana..resepi asal kek batik ni dari Zuriana Abd Latif  and akak Am Flora pun dah pnh jgk buat kat SINI guna biskut jejari and Kak Hana guna biskut koktail..yana plak guna biskut Abc..Jom kita intai resepi..yana cedok je dari umah Kak Hana..mintak izn ye kak :-).. layannn..

KEK BATIK ABC DOT DOT



BAHAN-BAHAN:-


1/2 buku buttercup
2 cawan tepung gandum
2 biji telur
1/2 cawan gula
1/2 cawan milo + 1/4 serbuk koko
1/2 cawan susu pekat
200g biskut jejari 

cepat je nak cair kek nii..br je kuar esbox ni..potong pun x elok hehee
CARA NAK BUAT:-

  1. Pukul telur, butter, gula & susu pekat hingga sebati
  2. Kemudian masukkan milo+serbuk koko & tepung sedikit demi sedikit sambil dikacau rata
  3. Masukkan dalam kuali dan kacau selalu dgn api yg perlahan hingga bertukar warna
  4. Tutup api dan patah2kan biskut & gaul rata ( bleh tambah coklat jika suka )
  5. Bubuh dalam bekas/loyang yang dilapik plastik lalu tekan2 bg mampat
  6. Simpan dlm peti sejuk selama 4 jam dan bolehlah dipotong
* ketika nak meratakan/mampatkan permukaan adunan sarungkan tangan dgn plastik kerana ianya tidak akan melekat dan tekankan perlahan-lahan.

Ni lah biskut ABC yg yana guna..
Slamat Mencuba :-)

6 comments:

Sheila Shafeareen said...

Salam.akk pun dah buat kekbtaik dot dot ni sdp jugak rasanya...ragup bila letak biskut tukan

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam yana...
Aduh tadi BW ada jgk teman buat kek batik..tuptup kat sini pun ada jgk tapi versi dot dot :)
Bila agak nyer mama nak buat kek batik tak kira lah versi apa...hehehe

Hafizah Mohamad said...

shedapnyer yana...byknya coklat dia..ni kalau dapat kat anak kak fiza yg sulung tu mau diulang2 makannya....he he he..dia mmg suka sgt coklat2 ni

YANA SHAIFUL said...

Sheila: haah..tp yang ni yana ltk biskut krg skit..bg hubby mkn coklat byk2 hehee

YANA SHAIFUL said...

mama hawa: kna buat tu kak..resepi senang je kan.. heheee

YANA SHAIFUL said...

K.fiza: yana sengaja ltk biskut skit..nk bg hubhy mkn coklat byk..hubby yana cam anak akak jgk suka coklat..:-)