Tuesday, June 28, 2011

TALAM DURIAN~ 1st time menalam ^___^

Assalamualaikum dan slamat petang..ari ni xsmpt nk jenguk umah akak2 dan adik2..mst semua dh tayang resepi yg best2 kan..My baby still xsihat..bdn panas..mkn pun xslera g..cian my baby..Pagi tadi ms my baby tido yana smpt msk dapur and buat kuih talam..dah 2 ari duk mimpi nak bt talam durian..ari tu terskodeng kat umah Kak Nieza yg jauh nun di Finland..nmpk cam best jee..Kebetulan plak mak mertua yana kirim durian kat adik ipar 5 biji yg besar2 g haa..dlm kepala duk fikir nak bt kek ke kuih talam..hmm..akhirnya nk menalam juga..

Tak sangka jadi lee..sukanyaa..lepas ni bleh menalam lagi..utk Kak Nieza tq coz best sgt talam durian nii.. berbaloi akak derhaka dgn Akak Chef Hanieliza..sorry hikhikk..resepi asalnya adalah Talam pisang dari Chef Hanieliza and Kak Nieza jadikan plak Talam Durian..Jom kita semak je resepi yg juz c&p dari umah Kak Nieza..mintak izin share kat sini plak ye kak..


TALAM DURIAN





Source : Kak Hanieliza @ Kak Liza (Talam Pisang)

BAHAN LAPISAN BAWAH

1 cawan durian ( dilecek)
1/2 cawan gula pasir
1 cawan tepung beras
2 s/b tepung kastad
2 cawan santan cair
secubit garam
sedikit pewarna kuning

CARA NAK BUAT:-
  1. Panaskan kukusan. Alaskan loyang bulat saiz 8 inci dengan daun pisang atau sapukan minyak sekiranya tiada daun pisang.
  2. Gaul semua bahan dan tuangkan dalam loyang
  3. Masukkan dalam kukusan dan kukus selama 30 minit.
  4. Bila nak bubuh adunan atas, cakarkan permukaan lapisan bawah.


BAHAN LAPISAN ATAS

1 cawan tepung beras 
3 cawan santan pekat
2 s/b tepung jagung (nieza tambah)( yana tmbh jgk)
1 s/k garam


CARA NAK BUAT:-
  1. Gaulkan semua bahan supaya sebati dan rata.
  2. Tapiskan kedalam kuali tak lekat dan kacau sebentar.
  3. Bila nampak pekat, tutup api dan tuang ke atas lapisan bawah.
  4. kukus lagi 20 minit.
  5. Sejukkan betul2 dan potong utk dihidangkan..Slamat Mencuba ;-)


12 comments:

Hafizah Mohamad said...

sedapnyer yana...

cik cek said...

Salam Yana...pekabo...harp Yana sekeluarga sihat2 selalu...
bestnya Talam Durian ni....nampak sedappp...nyum2...

Ucu Faridah said...

salam yana...kesian baby..dah bawa pi klinik ke...
kalau ucu rasanye x nyempat nk buat kuih talam ni..sebab satu keluarga hantu durian...

nuwairani ismail said...

sedapnya talam durian (walaupun belom pernah makan). buah durian ni kalau buat ape2 pon mmg sedap. cekodok pon tetap sedap!

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam yana..
wahh.. lom pernah rasa lagi talam durian... mesti sedap kan.. pandai nieza olah2 resepi.. dah jadi menu baru.. ada durian boleh mencuba gak ni..

p/s: tq sudi bertandang blog akak.. & salam perkenalan dari akak..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Yana ..bau kuih talam durian nie dah sampai ke umah k.atie lar.mana nk cari derian nih!

YANA SHAIFUL said...

K.Fiza: rs derian tu laa yg sedap hehe..

YANA SHAIFUL said...

K.Cek: Alhamdulillah sihat..cuma damia je yg kurang sihat..demam nk tumbuh gg kot..dh 4 ari demam..ssh ati ibu..;-)

sedap kak..nnt try la bt..;-)

YANA SHAIFUL said...

K.Ucu faridah: Baby dh ok skit ari ni..dh bwk p klinik ari tu..demam nk tumbuh gg je ni kot..

Kat umah ni yana and hubby je mkn derian..byk sgt ari tu xtau nk bt pe dah..tempoyak byk g hehee

YANA SHAIFUL said...

Nani: derian lg best make dgn budu kan hehee..ni pun 1st time k.yana bt and mkn..best jgk..cekodok meme slalu bt hikhikk..

YANA SHAIFUL said...

K.Madihaa..Tq jgk kak sudi singgah sini plak..yana slalu singgah umah akak..

Yana pun br 1st try nii..best jgk hasil K.nieza derhaka nii..sory Kak nieza..hehee

YANA SHAIFUL said...

K.Atie: kat penang byk g derian kak..nnt dh ada derian bleh la try bt ye kak..:-)