Tuesday, March 1, 2011

~PISANG~ suka sangat sangat..

Salam 1 Mac 2011..bulan baru ni utk 1st n3 yana nak cite sikit pasal buah kegemaran yana..jengjengjeng..mesti lah buah Pisang atau dalam bahasa inggerisnya Banana..buah ni adalah salah satu buah yang sangat2 yana suka..Masa keje kat kl dulu ari2 beli kat 7E buat brekfast..pisang kat 7E besar harga rm1..makan sebiji pun dah kenyang.. 
Tapi tau tak buah pisang ni istimewa coz dari daun sampai lah batangnya semua ada kegunaan untuk manusia.  Pisang jugak ada banyak jenis dan nama..pisang feveret yana namanya pisang Berangan..best sangat pisang ni..Well, pisang ni banyak manfaatnya..selain cepat mengenyangkan pisang juga baik untuk kecantikkan dan jugak diet..bleh buat masker nak bagi kulit cantik dan bebas jerawat..masa zaman anak dara dulu rajin jugak buat ni tapi dah kahwin dah ada anak ni kurang plak rajinnya..banyak keje lain lak nak buat hehee..
Pisang gak selain bleh makan begitu sahaja bleh gak buat cekodok dan juga masak gulai..dulu aku tak tau jugak best rupanya gulai pisang ni..1st time makan mak mertua abang aku yang masak..dia orang perak dah biasa makan gulai pisang..sejak tu slalu gak aku makan..mama aku dah pandai masak..aku plak tak pernah masak sendiri g hehee..nanti la ada masa aku try masak..
Si jantung pisang plak best sangat makan buat ulam..ciacah dengan sambal belacan tak pun dengan budu..huhuu..makan nasi tak ingat nak diet lah hikhikk..Sejak kahwin dengan orang Pendang plak baru tau batang pisang bleh dibuat gulai..memang best sangat..Tak rasa macam makan batang pisang..kalau dulu setahu yana batang pisang ni bagi lembu je makan hehee..Gulai batang pisang yana tak belajar lagi dengan mak mertua..hubby suka gak makan maknanya kena belajar masak laa hehee..
Ok lah dulu cite pasal my feveret fruit..kita cite benda lain lak untuk lain kalinya hehee..

No comments: