Thursday, March 3, 2011

DONUT SURIA

Resepi petang tadi tapi malam baru sempat nak bern3 hehee..Yana nak cepat nii..so, kita jgn buang masa..jom tengok resepi donut yana buat petang tadi..donut dah banyak kena c&p so yana pun c&p gak la dari blog MAMAEINA..sory eina..yana amek xgtau tadi nak cepat sgt hehee..tapi betul la eina donut ni memang lembut sangat2..jom kita tengok lah hasilnya yang comot ni..huhuu tapi hubby dah makan abih tadi hehee..





DONUT SURIA
By courtesy of Puan Suria Insani of Resipi.Net
Copy from: mamaeina.blogspot.comBahan A 
  • 3 cawan tepung gandum
  • 3 sudu besar susu tepung
  • 3 sudu besar lelemak sayuran (shortening)
  • 3 sudu besar gula caster
  • ** I like this count of threes....senang ingat!!!! - aku setuju!! hihihi....Yana pun setuju!!!hihihi
Bahan B 
  • 200ml air suam
  • 2 sudu teh instant yeast
  • => 20ml air tambahan jika perlu, bergantung kepada jenis tepung.
Kaedah penyediaan 
  • Satukan semua Bahan A. Masukkan bancuhan Bahan B ke Bahan A. Masukkan air tambahan jika perlu. Kemudian uli doh hingga licin dan lembut.
  • Terus terap atau bulat-bulatkan dan letak inti pilihan.
  • Perap hingga naik dua kali ganda, lebih kurang 30 minit.
  • Goreng dengan api sederhana hingga warna coklat keemasan.
  • Salut gula icing atau celup dalam coklat cair.

2 comments:

eina said...

wah..apa yg comotnye...comei adolah...sedap kan yana donut nig..mkn x beraso...3 ketul berlalu begitu saja...hahaha

YANA SHAIFUL said...

haah sedap sggh donut ni..lembut sgt.. mkn maso panas2 lg la x braso heheee..