Tuesday, March 1, 2011

NASI KOMOK


Salam tengah hari..semalam tak sempat nak N3 resepi..baby jeles tak bagi ibu pegang laptop hehee.. pe2pun mood dia tengah ok skg so ada masa la nak bern3 jap..Nasi komok ni resepi dari Thailand..macam nasi beriani gak..mama yana selalu masak kalau anak-anak dia balik kampung. Tak susah pun nak masak janji ada rempah komok..Nasi ni gak tak de kuah juz makan dengan sos cabai je..hubby yana suka makan nasi ni..my baby pun suka gak hehee.. jom kita ke dapur semak resepi..

NASI KOMOK

6 ketul ayam
3 pot beras ( cuci dan toskan )
3 1/2 cawan air
1/2 cawan susu cair
2 ulas bawang putih (mayang)
1 ulas bawang merah ( mayang )
1 inci halia ( mayang)
1 inci kayu manis
2 biji buah pelaga
1 kuntum bunga lawang
2 sudu besar rempah komok ( campur sikit air )
Air secukupnya


CARA NAK BUAT :-

Panaskan minyak dan tumiskan bawang putih, bawang merah, halia, kayu manis, buah pelaga dan bunga lawang. Bila dah wangi masukkan rempah komok dan kacau. Lepas tu masukkan ayam dan gaul rata 5 minit. 

Kemudian masukkan air macam nak masak nasi dan masukkan juga susu cair. kacau jap dan masukkan bahan perisa. Dah cukup rasa boleh lah tutup periuk tunggu hingga ayam masak.
Keluar ayam yang dah masak dan masukkan beras yang telah di toskan tadi. Kacau sentiasa dan masak je macam masak nasi biasa. Senang je kan..Slamat Mencuba..



SOS CABAI
Bahan-bahan:-

10 biji cabai merah*
2 biji cili api ( nak pedas boleh tambah lagi )*
2 ulas bawang putih*
1 ulas bawang merah*
Cuka (Sikit je )*
Air nak blend *
Garam
Gula
Limau nipis

CARA NAK BUAT :-
Bahan * tadi di blend. Lepas tu masak atas api. Kacau sambil tambah lah garam dan gula. Perah limau nipis biar ada rasa masam-masam manis.

*Nasi ni boleh di makan bersama dengan timun and tomato jugak..

No comments: