Wednesday, March 30, 2011

TALAPIA BAKAR~IBU MERTUAKU

Ari ni x sempat nak masak pe2 g..ada sesuatu sedang merisaukan fikiran..hmm..pe ek?.. oppss..lum masanya nak sebarkan berita ini..belum ada kepastian hikhik..hujan lum stop lagi sejak semalam..matahari lum menampakkan wajah sinarnya..dah lah..malah nak membebel dah..Yana nak n3 resepi ibu mertuaku ni..resepi ni buat masa blk kg ari tu..yana tlg gak buat skit2..tlg tgk byk..tlg makan lg byk hehee..Best sgt ikan talapia bakar ni..makan plak dgn budu..perghh..memang bertambah lah berat badan aku oooii!!! Jom kita semak resepi ni tapi resepi ni juz campak2 je..biasalah tangan otai yg masak kan..:-)

TALAPIA BAKAR

BAHAN-BAHAN:-

Ikan talapia ( kitaorang bakar 8 ekor )
Bawang merah
Bawang Putih
Cili kering*
Biji Ketumbar*
Serai
Halba
Serbuk jintan putih
Serbuk jintan manis

CARA NAK BUAT:-

Goreng cili kering dan biji ketumbar. Lepas tu bland bersama bawang merah, bawang putih, serai, halba, serbuk jintan putih dan serbuk jintan manis. 
Kemudian masak bahan yang di bland tadi hingga mendidih.
And then, lumur pada ikan talapia yang sudah siap dicuci tadi. Ibu mertuaku cuci dengan buah belimbing masam. Dah siap lumur semua kita balut ikan tadi dengan daun pisang..Kemudian bolehlah dibakar hingga masak..Slamat mencuba :-)

4 comments:

Bee said...

yana, resepi otai kena simpan nih...menyelerakan!!!

YANA SHAIFUL said...

memang kna simpan..anak dia gak nak mkn niii..hehee

kak ina kl (2) said...

wah mcm sedap ni yana..nanti akak cuba ek

YANA SHAIFUL said...

cuba lah kak ina..memang sedap..ms mkn xtgk pun mak mertua kat sebelah..hikhikk