Friday, May 6, 2011

AGAR-AGAR ROTI

Assalamualaikum..skg nak tayang puding roti yang buat semalam..sempat lah makan untuk berbuka puasa dgn hubby semalam..TQ K.MAS DUNIAKU..memang best sgt puding nii..my baby and hubby suka..licin makan.. my baby smpai nangis2 nak makan lg hehee..Sape2 yang belum buat g puding ni harus buat yee..senang jee..yana buat sambil duk gaduh2 dgn damia kat dapur semalam..habis baju kami jadi kalerful :-).. Jom lah layan resepi nii..mintak izin yee K.Mas nak tayang kat sini plak..




Agar - agar Roti
Sumber : Mas Duniaku

Bahan :
  • 20 gram agar2 bertali @ sepeket serbuk agar2  - 10 gram
  • 6 cawan air 
  • gula pasir - ikut manis @ 200gram
  • 1 tin susu cair
  • 6 keping roti 
  • 1 biji telur
  • 3 jenis pewarna
  • 1 sudu teh esen vanila 




CARA NAK BUAT :-
  1. Roti ,susu cair dan telur disatukan, apabila roti kembang, blender hingga halus.
  2. Agar - agar direndam sekejap kemudian toskan, satukan agar - agar dengan 6 cawan air dan masak hingga agar - agar hancur dan tapis. Masukkan semula kedalam periuk.
  3. Masukkan gula ikut manis sendiri, apabila gula sebati masukkan bahan - bahan yang diblender tadi. Kacau sekejap dengan api perlahan hingga mendidih sikit dan terus tutup api.
  4. Bahagikan ke-3 bahagian dengan tiap2 bahagian dibahagi sama banyak dan masukkan warna tiap2 bahagian tu dan kacau rata.
  5. Tuang 1 warna ditengah loyang hingga habis ( sekali tuang habis 1 warna ) dan diikuti dengan warna lain juga ditengah loyang, tak payah tunggu keras.
  6. Sejukkan didalam peti sebelum dipotong.

12 comments:

Sofea said...

singgah dapur Yana, sejuk je rasa tekak tgk pudding tu..:)

Hafizah Mohamad said...

sedapnyer Yana...jap lagi kak fiza pun nak buat juga la...dah telan air liur dah ni...petang ni pi ambik kak long balik sekolah boleh singgah petronas beli roti....nak buat gak la...sedap jew nampak...=)

cik cek said...

Yana...

Cute2 n comel2nya agar2 ni...kaler nya meriah dan menyerlah...emmmm...nyum...nyum...

YANA SHAIFUL said...

K.Sofea: mmg sejuk tekak niii..:-)

YANA SHAIFUL said...

K.Fiza: buat kak jgn tak buat.. yana nk bg pun dh abis nii..sedap sgt..hikhikk

YANA SHAIFUL said...

K.Cek: kna meriah br laku agar2 ni hehee..nyumnyummm:)

Mas said...

wane wani agar2 roti tu... mmg menarik :)

Mas said...

salam yana, maceh sudi mencuba agar2 roti tu....
alhamdudillah..kene ngan selera yana sekeluarga...
cantik la agar2 roti tu....
anak2 kak mas pun suka tau..he..he..

YANA SHAIFUL said...

Mas: wane wani nmpk meriah skit hehee

YANA SHAIFUL said...

K.Mas: TQ K.mas sudi mai jenguk dapur kecik nii..br blaja jee niii tp agar2 ni mmg best :)

Cahaya hidup said...

bestnya nampak...nak cari maner erk bekas2 puding yang comel tu...kita asyik jumpak saiz kecik jer

YANA SHAIFUL said...

cahaya hidup: bekas tu beli kat econsave..mcm2 ada..saiz camtu jee..xde plak yg kecik