Wednesday, August 20, 2014

KEK PANDAN KEJU MELELEH

Assalamualaikum dan selamat sejahtera ^__^

Dah agak lama tak buat kek cheese meleleh nii..Tiba2 pulak teringin nak makan..terus je on projek ^__^.. Ekceli kek cheese ni hanya yana je makan..anak2 dgn incik somi tak makan kek yang ada cream cheese..Kadang2 kalau teringin sangat nak makan kek bercheese yana beli je sepotong..tak berbaloi langsung nak buat kalau kita sorang je makan kan..1 bekas tupperware ni pun 3 4 ari baru dapat abiskan~~moh kita cuci mata je laa ekkksss ^__^






KEK PANDAN KEJU MELELEH
Resepi : Narimah Abd Rahman & Shakila Ab Rashid ( x dpt nk link )
Sumber cuci mata : Rahel

BAHAN-BAHAN KEK :
100 gm tepung hong kong ( kalau takde boleh guna tepung gandum )*
60 gm tepung jagung*
1 sudu kecil baking powder* 1 sudu besar ovalette
100 gm gula kastor
4 biji telur
2 biji kuning telur
50 ml air sejuk ( air dari peti sejuk )
75 gm mentega cair
Sedikit pewarna hijau
Sedikit pandan paste

CARA PENYEDIAAN:-
  1. Ayakkan dahulu bahan yang bertanda *
  2. Mix semua bahan di atas kecuali mentega cair. Pukul sampai gebu baru masukkan mentega cair. sebatikan
  3. Bakar dalam oven pada suhu 150c selama 45 minit

BAHAN UNTUK CREAM:

250 gm cream cheese
120gm susu pekat manis
50ml UHT whipping cream

* mix semua bahan di atas hingga sebati.adunan ini memang cair

UNTUK HIASAN :
1 buku ( 250gm ) cheddar cheese ~ diparut

CARA PENYEDIAAN:-

Kek yang masak tadi disejukkan dulu. Bahagi 2 keping, tuangkan cream cheese di atas kepingan pertama. Lapiskan dengan kek, tuang semua baki cream cheese tadi.
Parutkan cheddar cheese di atas kek..siap..masuk dlm peti ais..mkn sejuk2 lagi sedappp ^__^

Selamat Mencuba :-)

4 comments:

Kakzakie said...

Ini bukan kek cheese aje yg meleleh Yana tapi kakak yg meleleh tengok hasil airtangan Yana yg menggoda:)

asyifa mustaffa said...

Nak simpan resepinya...:)
Anak2 sy suka chese2 ni..hubby kurang skit...sy pulak...suka buat jer...hehe..nnti nak buat lah...

aizamia3 said...

memang terbaiklah.. dari beli dapat sikit tak puas makan baik buat sendiri pueh hati.. ;)

Anonymous said...

Assalamualaikum...nk tanya klau dlm Tupperware mcm tu nk bakar tu ltk dlm bekas pembakar dulu ke..