Friday, August 8, 2014

SERI MUKA CEMPEDAK

Assalamualaikum dan selamat sejahtera ^__^

Musim cempedak tiba lagi~~ huhuu..balik kampung time raya hari tu memang banyak sangat makan cempedak goreng..bila balik rumah sendiri baru start menggugel cari resepi baru cempedak..dah boring makan yang goreng..mula2 rasa nak buat kek lapis cempedak..kununnyeee tapi tahap kerajinan takde la tinggi sangat nak buat kek tersebut yang harus ada kesabaran tahap maksima heheee..Akhirnya buat je la kuih seri muka..anak2 pun suka sebab ada pulut..maka projek pun jalan~~

Tq pada empunya resepi..memang sedap kuih seri muka nii..Bau wangi cempedak memenuhi segenap ruang rumah kecilku ini..Tak sabar nak menerainya ^__^.. Bila dah dapat makan..alahaiii sedappnya gabungan buah cempedak dengan pulut..dua2 kesukaan kami anak beranak..Lepas ni nak menerai kuih talam cempedak pulak..banyak lagi cempedak yang harus dihabiskan..kita semak resepi yang dulu ekk ^__^


KUIH SERI MUKA CEMPEDAK
Resepi : Syapex Kitchen

BAHAN-BAHAN:-

Bahan Lapisan Bawah
200 gm beras pulut ~ rendam semalaman
150 ml santan
sedikit garam

CARA PENYEDIAAN:-

  1. Panaskan pengukus. Sapu minyak pada loyang bulat 7 inci. Kemudian alas dengan plastik bersih
  2. Campur semua bahan lapisan bawah dan kukus selama 20 minit
  3. Setelah masak, tekan sedikit pulut supaya mampat
Bahan Lapisan Atas
100 gm isi cempedak
1 cawan santan pekat
3 sudu makan tepung gandum
2 sudu makan tepung jagung
1/2  sudu makan tepung kastard
1 biji telur
2 sudu makan gula ~ bergantung pada kemanisan cempedak
Pewarn oren
1/2 sudu teh esen vanila
garam

CARA PENYEDIAAN:-
  1. Satukan kesemua bahan ke dalam pengisar dan kisar hingga hancur
  2. Tuang ke dalam periuk dan masak seketika dengan api sederhana. Apabila kelihatan pekat tutup api
  3. Tuang pada pulut tadi dan kukus 30 minit
  4. Sejukkan sebelum dipotong

Selamat Mencuba :-)

1 comment:

Kakzakie said...

Mesti sedap ni sebab aroma cempeda lagi. Kakak terpikat sebab kombinasi warna kuning dgn putih tu cantik sangat..