Monday, August 11, 2014

KEK BLACK FOREST ~~ birthday Damia yg ke 4 ^__^

Assalamualaikum dan selamat sejahtera ^__^

Entry yang sudah lama tersimpan..lupa untuk dipublishkan hihii..Sory sayang Damia..ibu sibuk sangat sampai lupa nak publishkan entry birthday mia ~~takde lah gempak sangat birthday anak ibu nii..Takde parti pun..buat makan2 untuk kami sefamily je ^__^

Hokess..sempena birthday mia yang lalu ibu merajinkan diri buat kek spesel untuk mia..Kek Black Forest kegemaran mia dgn ayah kan..ibu hepi sangat bila mia puji kek ibu buat cantik and sedapp walaupun deco kek masih lagi kecomotan heheee..Al maklum je laa..tangan ini masih lagi kaku bab deco mendeco kek..masih banyak lagi dengan praktis ^__^

~~Untuk Mia..Happy Birthday sayang ibu ayah NUR DAMIA..moga mia jadi anak yang baik buat ayah dan ibu..jadi contoh yang terbaik buat adik2 mia nanti yer sayang..Mia syurga kami..semoga sentiasa berada di bawah lindungan Allah SWT..Aminn ~~



KEK BLACK FOREST
Resepi : Buku Resepi Chef Noraini Zakaria
Sunber cuci mata: Rahel

BAHAN UTK KEK SPAN

BAHAN-BAHAN:-
200 gm tepung kek
200 gm gula kastor
110 gm mentega cair/minyak masak ~ yana guna minyak jagung
100 gm air
40 gm serbuk koko
20 gm ovallete
6 biji telur A
1 sudu teh serbuk penaik
1 sudu teh emulco coklat

CARA PENYEDIAAN:-
  1. Griskan acuan bulat berukuran 9 inci. Lapik dengan kertas serap minyak. Panaskan ketuhar pada suhu 180c.
  2. Satukan gula kastor, ovallete, tepung kek, serbuk penaik dan telur dalam mangkuk adunan. pukul hingga pekat dan gebu selama 5 minit dengan kelajuan tinggi.
  3. Perlahankan kelajuan dan masukkan air, emulco coklat dan serbuk koko. Pukul lagi selama 5 minit
  4. Tuangkan mentega cair dan gaulkan dengan senduk kayu hingga sebati.
  5. Tuang adunan ke dalam acuan. Bakar selama 45 minit ( sehingga masak )
BAHAN HIASAN
1 liter krim putar Baker Mix ( non-diary whipping cream )
100 gm coklat masakan ~ dihiris nipis
10 biji ceri marachino
10 keping hiasan coklat
1 tin ceri hitam
Sedikit jus oren

CARA PENYEDIAAN:-
  1. Kek span coklat dihiris 3 bahagian ( i hiris 3 bahagian ). Ketepikan.
  2. Pukul krim putar dengan kelajuan sederhana selama 5 minit sehingga kembang dan gebu. Simpan sebentar dalam peti sejuk.
  3. Letakkan kek span di atas papan kek berukuran 10". Renjis jus oren di atas lapisan pertama.Ambil sedikit krim putar & sapukan atas kek tadi. Susun buah ceri hitam di atasnya. 
  4. Kemudian letak lapisan kek span kedua. Renjis jus oren & sapu krim putar pada permukaan dan tepi kek. Hias tepinya dengan hiasan coklat atau coklat urai
  5. Guna bag piping dan bentukan rosette dikeliling kek. Hias dengan ceri marachino dan coklat hiris.
Tips :
*Untuk memudahkan menghiris coklat, guna pisau penghiris buah. ( peeler )
*Ceri marachino hendaklah dibasuh dan keringkan dengan haba
*Kek ini hendaklah sentiasa disimpan di dalam peti sejuk kerana ia tidak tahan panas

Selamat Mencuba :-)

3 comments:

Bbwana adienia said...

Kek nampak cantik..hepinya damia kan tentu seronok dibuatkan kek oleh Ibu sendiri..lebih bermakna..

Kakzakie said...

Seronoknya Damia dpt potong kek birthday hasil ibu tersayang. Sedap pastinya...

syapex ( Wan Muhammad Syafiq ) said...

adik yg nk ptg kek tu mcm nk terkam kt kek tu jaa...
hihihiii..