Monday, August 18, 2014

KUIH KASWI NYONYA

Assalamualaikum dan selamat sejahtera ^___^

Alhamdulillah..bersua lagi kita di hari baru minggu baru ~~agak sibuk minggu lepas dengan kerja duniawi yang tak pernah habis..maaf sangat2 sebab tak sempat nak mengunjung balas..selain sibuk masalah internet jugak membuatkan diri ini males nak berblog..tersangatlah lembab internet ni haaa..nak log in blog mmg tak boleh..sakit hati betul..rasanya sempat update satu entry je minggu lepas ~~

Hari ni kita jamu mata dulu dengan kuih feveret yana dan anak2..Kuih Kaswi Nyonya..Ekceli semua jenis kuih yang taruk kelapa macam ni memang feveret yana..susah nak berhenti makan kalau dapat hehee.. Kuih Kaswi Nyonya ni baru 1st time yana menerainya..sedap sangat..anak2 pun suka cuma bdk2 makan tanpa kelapa..kalau termakan kelapa tu asyik terbatuk jeee ^__^

Yana kopipes je dari umah Kak Yatie..males pula nak menaip :-P..




KUIH KASWI NYONYA
Sumber cuci mata : Kak Yatie @ Sinar Kehidupanku

Bahan-bahan ( loyang 10x10 inci. ) Bahan A - dimasak hingga mendidih dan sejukkan,tapis.
  • 1 cawan gula pasir
  • 1 1/2 cawan gula merah
  • 500ml air
  • 1 sudu kecil garam
  •  3 helai daun pandan - disimpul
Bahan B - di satukan di dlm sebuah mangkuk
  • 1 1/2 cawan tepung beras (cap gajah)
  • 1 1/2 cawan tepung ubi
  •  1/2 cawan tepung jagung
  • 800ml santan (400ml santan kara + 400ml air)
  • 2 sudu besar air kapur
Cara-cara
  1. Masak bahan A hingga mendidih, biarkan suam dan tapiskan.
  2. Dalam mangkuk yg lain, satukan bahan B.
  3. Bahan A dan B di satukan dan digaul rata dan ditapis lagi.
  4. Masak adunan hingga naik wap .
  5. Tuang adunan ke dlm loyang yg disapu minyak dan dipanaskan di dlm kukusan
  6. Kukus selama 30-40 min.
  7. Sejukkan kuih kaswi dulu baru dipotong dan disajikan bersama kelapa parut putih.
Selamat Mencuba :-)

2 comments:

asyifa mustaffa said...

Peberet sy juga ni...bole try nnti ni...:)

Kakzakie said...

Oh... kakak nak cubalah cara Yana ni. Mesti lebih sedap:)