Saturday, August 23, 2014

AYAM LEMAK BRIYANI

Assalamualaikum dan selamat sejahtera ^__^

Entry sepantas kilat ~~ Ayam Lemak Briyani menu lunch 2 hari lepas..tengok je ibundo tayang hari tu terus berkenan nak cuba..tengok bahan2 pun semua ada..Alhamdulillah..sedap tau..untuk resepi ni yana kurangkan tahap kepedasannya..maklum je laa ada 2 princess nak makan sekali..krg letak cili api banyak2 tak termakan pulak budak2 tu heheee..

Okess kita layan je la ekk..kejap lagi nak masuk dapur..hari ni tetamu dari ipoh mau datang umah.. jumpa lagii ^__^



AYAM LEMAK BRIYANI
Resepi : Ibundo

BAHAN-BAHAN:-

1 ekor ayam
1 kotak santan kara (atau santan sebiji kelapa) 
4 ulas bawang merah dihiris
2 ulas bawang putih dihiris 
1 cm halia diketuk
1 cm lengkuas diketuk
2 batang serai diketuk
3 sudu besar pes cili kering (gaul dengan sedikit air dan jadikan pes) 
8 biji cili api ditumbuk halus 
2 sudu besar rempah briyani
1 sudu kecil serbuk kunyit
1 keping asam keping 

CARA PENYEDIAAN:-

  1. Panaskan sedikit minyak.
  2. Tumis bawang merah dan bawang putih hingga naik bau.
  3. Masukkan pes cili kering dan cili api. Biarkan betul-betul masak.
  4. Masukkan halia, lengkuas dan serai. Gaul sebentar. 
  5. Letak pes rempah briyani dan kunyit.  Gaul rata.
  6. Masukkan ayam dan biar air ayam kering.
  7. Masukkan santan, garam dan asam. Biarkan mendidih kejap..boleh tutup api..siap utk dihidang..yana makan cicah roti..sedapppp ^_^

selamat Mencuba :-)

3 comments:

wa said...

Sedapnyaaaaa...anak wa suka makan kalau ada lauk macam ni.. :-)

tun_telani said...

Salam kak yana cayangggg... lamanyer tun x buka blogggg.. huhu.... jarang2 beli rempah briyani, nnti kalu gi kedai nk try beli lah.

maz said...

Assalamualaikum...sdpp lauk ayam biryani tu...ada plak smbal belacan kan...