Monday, July 7, 2014

ASAM PEDAS IKAN PARI ~ menu 4 Ramadhan ^__^

Assalamualaikum dan selamat sejahtera ^_^

Alhamdulillah..masih dapat bersiaran di bulan yang penuh keberkatan ini..Bizi memanjang dengan tugas harian..tak sempat nak menghupdate everyday..Cepat masa berlalu kan..hari ni dah 9 Ramadhan..Banyak lagi yang harus dikejar sementara peluang masih ada ni ^_^ 

Okess..layan je lah menu 4 Ramadhan kami..Asam pedas Ikan Pari yang simple2 je ikut stok apa yang ada kat dapur..versi yana suka yang kuah pekat2 gitu..boleh makan dengan nasi dan juga roti.. sedappp ^__^


ASAM PEDAS IKAN PARI

BAHAN-BAHAN:-

600gm ikan pari
1/2 ikat daun kesum
1 cawan air asam jawa
air biasa
1 biji buah tomato ~ belah 4
bendi

BAHAN KISAR

2 - 3 sudu besar cili kisar
6 biji bawang merah
3 biji bawang putih
2 biji buah keras
sedikit belacan ~ dibakar kejap
1/2 inci kunyit hidup

CARA PENYEDIAAN:-
  1. Panaskan minyak. Tumis bahan kisar sehingga terbit minyak.
  2. Masukkan air asam jawa dan air biasa secukupnya. Kemudian perasakan dengan garam, serbuk perasa dan sedikit gula.
  3. Bila sudah mendidih masukkan ikan pari dan daun kesum. Biarkan seketika hingga ikan masak. Akhir sekali masukkan bendi dan buah tomato. Masak hingga sayuran tersebut lembut.
  4. Dah cukup semua rasa bolehlah tutup api. Sedia untuk dihidangkan.
Selamat Mencuba :-)

3 comments:

adda syuhada said...

menu menggoda anak tekak

Kakzakie said...

Asam pedas kalau rumah kakak tak boleh tak ada. At least seminggu mesti ada sekali...

Dah macam satu kemestian buat keluarga kakak.. sedap kan:)

Umie Jazz said...

membuka selera btul nampak asam pedas yana ni...