Monday, December 15, 2014

AYAM SAMBAL HUTAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera ^_^

Menu lunch kami semalam..Ayam Sambal Hutan bukan Sambal Ayam Hutan yer ^_^..Usahlah ditanya kenapa namanya begitu sebab kita pun tak tau..Tau masak tau makan je huhuuu..Resepi ni dah lama yana simpan..sejak 2011 lagi kot and baru semalam sempat mencubanya..Biasalah kan keluar resepi baru terus lupa yang lama~~ 

Tq pada empunya resepi..Yana terskodeng kat dapur kak ayu singapore dan kopipes pulak kat dapur Kak Nor Terengganu..Okess jom semak resepinya ^_^



AYAM SAMBAL HUTAN

Resepi : Hjh Alijah Abdullah


Bahan2:-
1 ekor ayam dibuang kulit dan lemak, dipotong ikut suka
2cm lengkuas, dititik
2 batang serai, dititik
garam dan gula secukup rasa
minyak untuk menumis

Bahan kisar:-
2 sudu makan penuh ketumbar biji
2 sudu teh penuh jintan halus
15 biji lada kering
12 biji bawang merah
8 biji bawang puith
2cm kunyit hidup

Cara:-
Gaul ayam yang telah dicuci bersih(Ayu cuci dgn air asam) dengan bahan kisar. 
Panaskan 1 senduk lauk minyak dan tumis serai & lengkuas hingga wangi. 
Masukkan ayam dan gaul rata. Kemudian masukkan sedikit air dan kacau sehingga rata. 
Masak hingga ayam empuk dan kuahnya menjadi pekat. 
Taburkan gula dan garam secukup rasa. 
Enak disajikan dengan nasi atau roti.


Selamat Mencuba :-)

5 comments:

Cheq Sue said...

Salam yana... akak nak details, nak pos hadiah. nanti check email ya

Mayang ABDUL RAZAK said...

lain sket ekkk mesti sedap sbb ada jintan putih dan jintan halus dan ketumbar.... suka bau kombinasi ni ...

Ayu said...

Assalam yana,
uit..recipe ni memang dah lama..heheh..akak pun tak tahu apasal namanya nya ayam sambal hutan..tahu makan aje..heheh..thank you dear sudi mencuba...better late than never kan...:)

Bbwana adienia said...

Uniknya nama resepi..hihi..tapi nampak sedap pula tu :)

lia ummiirfan said...

daku tertarik dengan nama resepi ini.. sedap nampaknya.. :))