Tuesday, December 9, 2014

BAKED PASTA

Assalamualaikum dan selamat sejahtera ^__^

Projek nak habiskan ciss yang sudah hampir expired ^_^..selalu sangat jadi macam tu..kalau g shopping beli tak hingat..nampak je ciss terus amek..balik rumah simpan dalam esbox..mood ke laut..2 3 hari nak expired baru terpaksa merajinkan diri buat sesuatu pada ciss tersebut..udah lah mahei teman membelinya..tersangatlah rugi kalau tidak menggunakannya..pembaziran berlaku..perkara yang paling tidak disukai :(

Untuk menghabiskan ciss dengan cepat buat aje baked pasta gini..letak ciss banyak2..bertambah sedapplah beliau..mula2 fikir nak buat piza tapi males pulak..mood menguli udah ke lautan pasifik..alahai males sungguh~~~

Oklah pagi ni kita layan je baked pasta..dah bape kali ulang nii..harap jgn jemu ye.. kali ni yana buat apa je yang ada kat dapur..resepi ni sebagai panduan jee..suka hati kita lah nk letak apa pun..janji sodap dimakan hehee..layan ^_^ 



BAKED PASTA
Resepi : Kak Dayang Jack

BAHAN-BAHAN ( utk 4-5 orang makan )

2 cawan makaroni
1 cawan pasta spiral 
100 g minced chicken ~ yana ganti 2 keping daging bege + isi ayam 
2 ulas bawang putih ( dicincang )
1 labu bawang besar ( dihiris dadu kecil )
1 tin kecil atau 230 g kacang panggang keju - yana xletak xde stok
sedikit sos cili
sedikit sos tomato
sedikit garam
1/2 botol sos spagetti atau sos bolognese
1 sudu besar mentega
3 batang sosej ~ yana tambah
carrot ~ yana tambah
saderi ~ yana tambah


BAHAN SOS PUTIH

1 1/2 cawan susu segar
1 sudu besar mentega
sedikit lada sulah
2 sudu besar tepung gandum ( dibancuh dengan sedikit air )
1 slice cheesedale ~ yana letak parutan cheedar cheese
sedikit garam dan gula
lain-lain : keju parut dan oregano ~ yana guna keju mozarella + cheedar

CARA PENYEDIAAN :-
  1. Untuk Pasta : Rebus pasta bersama sedikit garam hingga lembut ala dente. Kemudian angkat dan toskan. Ketepikan
  2. Cairkan mentega di dalam kuali dan tumis bawang2 hingga naik bau. Kemudian masukkan daging/ayam cincang dan kacau hingga airnya kering. Barulah masukkan sos spagetti. Gaulkan sebati.
  3. Kemudian masukkan sos cili, sos tomato, garam dan gula jika perlu. Akhir sekali masukkan pasta tadi dan gaul rata. Tutupkan api.
  4. Sediakan bekas tahan panas atau loyang aluminium. Sapukan sedikit dengan mentega. Masukkan pasta tadi di dalam dan ratakan. Kemudian ratakan pula dengan kacang panggang di atasnya.
  5. Sementara itu, untuk sos putih : cairkan mentega di dalam sauce pan. Kemudian masukkan cheesedale. kacau hingga cair barulah dituangkan susu segar. Masak hingga susu mendidih. Masukkan lada sulah, sedikit garam dan gula. Akhir sekali masukkan bancuhan tepung dan kacau lagi hingga pekat.
  6. Tutupkan api dan tuang sos di atas pasta dan ratakan. Tabur keju parut dan oregano.
  7. Bakarlah selama 35-40 minit atau hingga keperangan dengan suhu 160c.
**untuk sukatan dalam cawan, dyg menggunakan cawan metrik. Harap maklum.

5 comments:

tun_telani said...

Salam kak yana cayang.. tun pon guna resepi kak dj ni buat baked pasta. tp sama la, bgnatung pada apa yg ada kat dapur.. kih kih..

cheq da said...

Sedap nmpknya yana...cheq da xpernah buat lg yg baked2 ni

Amie said...

Tak jemu Yana.... suka...sukaaaa!

Ayu said...

Kalau menu ni..confirm tak cukup punya
Hehe....

Kakzakie said...

Waaahhh.... kakak jamu mata lagilah nampak gaya. Macam sekarang juga kakak nak makan Yana..