Monday, December 8, 2014

LALA MASAK TOMYAM

Assalamualaikum dan selamat sejahtera ^__^

Entry sepantas kilat ^__^..Lala Masak Tomyam..yana suka makan lala..Happy sangat bila incik suami bawak balik lala segar hari Jumaat lepas..Dah lama tak makan..Masa duk penang dulu memang selalu makan..duk kat manjung ni macam susah je nak jumpa cik lala nii asyik jumpa cik kerang jee..udah lah kita ni alergik dgn kerang ^_^

Okess, kita layan dulu resepi simple nii..ekceli, resepi campak2 je..Masak apa yang ada dalam esbox~~~


LALA GORENG TOMYAM

BAHAN-BAHAN:-

1kg lala
3 ulas bawang putih ( tumbuk )
1/2 labu bawang besar ( hiris )
1 biji buah tomato ( potong 4 )
2 batang serai ( dititik)
3 sudu besar sos cili
4 sudu besar sos tomato
2 kiub tom yam ( yana guna knorr )
2 biji limau nipis ( amek jus )
4 -5 tangkai cili api ( potong )- nak pedas bleh tambah lg
4 helai daun limau purut
1/2 inci lengkuas
2 tangkai daun ketumbar ~ potong 1 inci
Carrot
Garam, gula secukup rasa

CARA NAK BUAT:-
  1. Panaskan minyak dan tumis bawang putih,bawang besar, cili api, buah tomato dan serai. 
  2. Masukkan sos cili, sos tomato dan daun limau purut. Kacau kejap dan biarkan sedikit garing. Kemudian masukkan sedikit air. Anggaran dalam 1/3 cawan. Kemudian masukkan kiub tomyam dan carrot. Kacau biar sebati.
  3. Masukkan lala. Gaul rata dan tutup kuali 5 minit.
  4. Buka tutup kuali dan masukkan lengkuas dan daun ketumbar. Perasakan dengan garam dan gula. Rasa dah ok boleh tutup api dan perahkan jus limau nipis. Gaul lagi dan siap untuk dihidangkan. 

Selamat Mencuba :-)

4 comments:

IeRA said...

Salam..

Singgah di waktu pagi..

cheq da said...

Yana...sedap tu...belum pernah lg buat mcm ni

Kakzakie said...

Oh... sedapnya Yana
Anak-anak kakak kalau tomyam memang makan berulanglah. Kakak biasa masukkan sikit aje kalau masak tomyam. Lain kali kalau beli lala bebanyak bolehlah kakak pulak masak tomyam. Mesti sedap kan.

lia ummiirfan said...

wahhh.. sedapnya yana... nak cuba resepi yea.. :))