Friday, December 12, 2014

NASI LEMAK TUMIS RIANG RIA & AYAM ALA BALI

Assalamualaikum dan selamat sejahtera ^_^

Alhamdulillah..bertemu lagi kita pada hari Jumaat penuh keberkatan..Terima kasih pada pengunjung DCK yang baru yang lama..Maaf sangat2 sbb puan tanah belum berkesempatan berkunjung balas..Everyday bizi memanjang..Update blog pun sepantas kilat..InsyaAllah ada kelapangan nanti yana akan segera menerjah anda semua :-)

Okess..pagi ni kita layan nasi lemak riang ria dulu yer..Kenapa riang ria yee sbb kita tambah kaler je hihii..nampak macam ceria je kan..sengaja buat nasi lemak kaler maler gini..selera anak2 nak makan..Sekarang ni musim anak2 susah nak makan nasi tapi kalau buat nasi kaler macam ni berselera tak hengat..huhuuu..ibu suka ibu suka ^_^

Resepi asal Nasi Lemak Tumis dari Kak Junjs Myresepi..Resepi yang pernah meletop jugak nih.. Ada sedikit kelainan cara nak masak nasi lemaknya..Nak tau apa rasanya..harus kena cuba yer..memang ada kelainan..Nasi lemak ni yana gandingkan dengan Ayam Ala Bali..Yang ni pun dah banyak kali yana buat..sedappp..mantop la plak bergandingan dengan nasi lemak tumis niii..Pe2pun tq pada kedua2 empunya resepi..Jom kita pakat tambah lemak ^__* ~~~peace ~~~~~


NASI LEMAK TUMIS

BAHAN-BAHAN:-

3 cawan beras
2 cawan santan
2 cawan air
1/2  sudu besar halba
1 helai daun pandan
1 cm halia ~ hiris halus
1 batang serai ~ titik
2 biji bawang merah ~ hiris
garam secukup rasa
1 sudu besar minyak masak + 1 sudu besar minyak sapi

CARA PENYEDIAAN:-

  1. Panaskan kedua2 minyak, tumis bawang dan halia hingga garing. Masukkan air dan santan. Kacau hingga pecah minyak
  2. Bila mendidih masukkan beras, daun pandan, halba, serai dan garam
  3. Pastu masak seperti nasi lemak biasa
  4. Hidang bersama sambal tumis ikan bilis/udang/sotong, timun, telur dan ikan bilis



AYAM ALA BALI

BAHAN-BAHAN:-

950 gm ayam yg telah dibuang kulitnya dan dipotong kecil
1 inci halia ~ dihiris
1/2 inci lengkuas ~ dihiris
2 batang serai ~ dihiris menyerong
2 - 3 helai daun limau purut ~ dimayang/dicarik2
serbuk kunyit
garam
Minyak untuk menggoreng

BAHAN2 KISAR ( kisar menggunakan food processor )
10 ulas bawang merah
6 ulas bawang putih
6 tangkai cili kering ( boleh ditambah atau dikurangkan mengikut citarasa masing2 )

BAHAN2 A
2 tbsp ABC soy sauce
2 tbsp sos cili maggi
1 tsp perencah pati ayam Tumix
Gula merah secukupnya ~ boleh menggunakan gula melaka
Garam jika perlu

CARA PENYEDIAAN :-
  1. Lumurkan ayam dengan serbuk kunyit dan garam. Panaskan minyak yang banyak. Goreng ayam sehingga masak tapi jangan terlalu kering. Angkat dan toskan. Ketepikan.
  2. Di dalam kuali yang lain, panaskan sedikit minyak ( boleh juga menggunakan kuali dan minyak gorengan ayam tadi, tinggalkan sedikit minyak tu utk menumis ) dan tumis bahan2 kisar hingga terbit aromanya. Kemudian masukkan halia dan lengkuas. Tumis lagi hingga pecah minyak. Masukkan serai serta daun limau purut dan tumis lagi seketika hingga wangi.
  3. Tambahkan bahan2 A dan gaul rata ( Yana tambah setengah cawan air masa ni ) setelah mendidih dan sedikit pekat bolehlah dimasukkan ayam gorengan tadi dan gaul rata.
  4. Masak seketika dan sesuaikan rasa. Tutup api dan sedia untuk dihidang bersama nasi putih panas

Selamat Mencuba :-)

3 comments:

Ayu said...

Assalam yana,
Sedap... Sedap...sedap..memang combinasi yang ngam..
Nasi lemak tumis..& Ayam masak bali..;)

Amie said...

Memang nampak riang ria... ceria! Ayam Balinya pulak nampak sedap sangatlah Yana!

zila norazila said...

ayam tu yg akk x tahan tengok..lama dh akk tak buat nasi lemak tumis yana..