Tuesday, July 24, 2012

AYAM BAKAR LIMAU NIPIS

Assalamualaikum dan salam sejahtera..Alhamdulillah dapat lagi kita bersua pada tanggal 4 Ramadhan..Semoga semuanya berada dalam keadaan yang sihat dan ceria2 selalu ^^..

Pada pagi yang indah dan permai ini yana tak mau bebel banyak2..Kejap lagi nak bermarathon pulak..Sudah beberapa hari xmenjenguk umah kawan2..xde kesempatan langsung..lepas update blog jer semalam terus shutdown..Nak jenguk FB pun xsempat..bizi memanjang..ada jer keje yg xsetle~~alasan ler tuh ^^..Moh je lah kita cuci mata dengan menu sahur yana tadi..Ayam Bakar Limau Nipis resepi dari adik Tun Telani..Sowy yer Tun..k.yana baru berkesempatan nak menerai resepi ayam bakar ni..sangat menyesal coz xcuba awal2 lagi..sedapppppp^^..Apa2pun ayam bakar ni dah selamat ditelan..jom kita semak pulak resepinya..mintak halal yer Tun..k.yana share kat sini pulak yerrr ^__^


AYAM BAKAR LIMAU NIPIS
Resepi : Tun Telani

BAHAN-BAHAN:-
1/2 ekor ayam
2 ulas bawang putih ~ tumbuk
1 inci halia ~ tumbuk ~ yana tambah
2 biji limau nipis
1 sb butter/majerin ~ Yana ganti extra virgin olive oil
1 sk garam
lada hitam
paprika

CARA NAK BUAT :-

  1. Bersihkan ayam dan keringkan.
  2. Campurkan butter/majerin dgn bawang putih & halia. Cairkan. x yah tumis, tun microwave kan je sampai cair. 
  3. Campurkan garam, serbuk lada hitam dan perahkan sebiji limau nipis dalam butter tu.
  4. Lumurkan bahan perapan pada keseluruhan ayam, Tun lumurkan dekat bawah kulit ayam tu jugak.
  5. Sebiji lagi limau dibelah dua dan letakkan atas loyang. Letak ayam atas limau nipis tu ( kalau seekor ayam, letak limau dlm ayam ye ). Cucuk2 sikit ayam tu dan perap 2-3 jam.
  6. Bakar pada suhu 200c selama sejam atau hingga masak.
Selamat Mencuba :-)

10 comments:

Asyifa Mustaffa said...

bole cuba nie.....
tp ayam plak tnggl skit...hehe....

Mas Sani said...

dugaan...dugaan...sedap...sedap...hihihihi

Sari Yusa Ibrahim said...

Adoii, Yana.. seksinyaaaaaaaaaaaaaaaa... hahahaha

Sheila Shafeareen said...

Salam selamat bepuasa Yana..hemmm akk pun dah buat resepi dari tun ni mmg sdp terasa akan rempah2 nya..akk pun ada cadang nak buat lg..

EmbunRosaliza said...

Assalam Yana, kalo mkn ngan nasi ayam pun best ni. Selamat berpuasa yana

quinnie said...

ayam panggang kalau masa bulan posa sedah bebeno rasanya..hehehhe

tq ye resepi sup ayam tu...suka kita...1 time tau buat resepi yg ayam bergoreng ni...sedap..cam org jual kat pasar malam pun ada...hehehe

rahel said...

salam Yana..
sedapnya ayam bakar limau tu..kalau buat sikit2 memang tak cukup la kan..

tun_telani said...

kak yana cayanggg~~~ ^^ tun pun terkejar2 BW ni. mmg busy sgt2. tq sudi mencuba resepi simple2 nih. tun xsempat lg nk bakar2 ayam. panjang beno list menu iftar nih. hihi

Nuwairani Ismail said...

takde stok paprika! yeay! ada alasan tak boleh buat ayam bakar ni..adoi....sedapnya ayam bakar..sekarang ni asik makan ayam je.itu je yang paling senang, sedap nak dimakan tanpa makan nasik.

zila norazila said...

salam yana,
samalah dgn akk ..BW pun terkejar2 nie..time pose nie mmg bz btl la..nak cilok kt opis tue pun kdg2 x sempat..aritu akk dh buat mee tue..sedappp tau:) thnks resepi.ayam tu pun alahai..goda2 tau h ahha