Wednesday, September 21, 2011

APAM KENTANG

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..ari ni xmasak apa2 utk tengah ari..mcm males je nak mkn tapi petang td yana sempat plak mengukus kuih apam kentang hikhikk..orang lain dah lama buat apam ni..yana je ketinggalan..duk perap resepi dlm almari smpai naik berganda hehee..

Jom je lah semak resepi ni..mmg tak mengecewakan..sedap dimkn bersama kelapa parut..yana kopis je dari umah Kak Yatie kesayangan ramai..suka sgt singgah umah Kak Yatie..mcm2 ada..mintak izin share kat sini pulak yee kak utk rujukan yana ms hadapan..ngeee..jom kita layann :=)

APAM KENTANG



BAHAN-BAHAN:-

3/4 cwn gula pasir
200 ml air
1 helai daun pandan
2 cwn tepung beras
1 cwn kentang rebus
3/4 cwn tpng gandum
sedikit garam
1 sk yeast
1 sk b.powder
pewarna hijau/pandan paste
250 ml santan.


CARA NAK BUAT:-

1. Kentang rebus di blend bersama dngn santan(biarkan sebentar)
2. Masak gula bersama air dan daun pandan.
3. Dlm mangkuk lain, satukan tepung beras, tepung gandum,yeast, b.powder dan garam.
4. Satukan semuanya dlm blender dan kisar sebati.
5. Perap selama 1 jam.Sapu minyak pada bekas kecil2.
6. Kukus dalam bekas kecil2 selama 15 minit.
7. Kalau guna loyang besar, kukus selama 40 minit.
8. Apam ini boleh di makan bersama dngn kelapa parut. 

Selamat Mencuba :=)

10 comments:

Zaliedana said...

Assalam yana,apam2 gini mmg feberet ank n hb ct,Dah lama xwat,igt nak wat yg apam beras pon malas,Huhu.Yg kentang nih ct dah pernah wat,mmg sedap n lembut jer kan..

quinnie said...

kita dah lama duk peram resepi apam kentang nih tak tau bila nak buat..hehhehe

Chik Mimi said...

cantiknya yana apam tu duk possing

nuwairani ismail said...

nani tak pernah pulak makan apam kentang ni....mesti sedap! nak try buat lah nanti..nanti nak beli tepung beras.

Yana Shaiful said...

@Ct> yana br 1st time bt..dh lama jgk xbt apam..kuih xlaku sgt kat umah nii..yg ni pun bt separuh jee..xlarat nk abih kan hehee

Yana Shaiful said...

@Kak Q> yana dh lama jgk peram resepi nii..br je menjadi huhuu..

Yana Shaiful said...

@Nani> mst bt..mmg sedap..lembut jee..rs jgk lemak2 santan ituu hehee

Yana Shaiful said...

@Kak Mimi> cantik ke kak..tq..posing nak cepat nii hehee

Sheila Shafeareen said...

Hai Yana akk pun suka mkn apam nak try le resepi apam kentang ni..sure kenyang...

Yana Shaiful said...

@Kak Sheila> yana suka jgk dgn apam.. lembut dan gebu jee..apam yg ni mmg kenyang..rs lemak santan dan manis kentang :=)