Saturday, May 24, 2014

CHEEZY CHEESE BALL ALA KFC

Assalamualaikum dan selamat sejahtera ^__^

Jom layan Chezzy Cheese Ball yang dah lama ku buat hihii..Dah 2 bulan terperap dalam folder baru terperasan picnya..Ekceli, Cheezy Ball ni buat suka hati yana jee..takde sukatan pun main campak2 je ^__^ Tapi untuk sesiapa yang nak mencubanya bolehlah cuba buat ikut resepi Kak ChaqFB..ramai yang buat ikut resepi nii..yana males nak mengarang so, kopipes je yang Kak Chak punyer heheee..




CHEEZY CHEESE BALL ALA KFC
Sumber cuci mata: FB Kak Chak

BAHAN-BAHAN:-

350gm ubi kentang yg dilecek ( yg direbus dgn sedikit garam, toskan sampai kering airnya baru dilecek ) ~ yana guna ubi kentang US
250gm tepung gandum ( diayak )
5 biji telur
Serbuk lada hitam ( Aji-Shio )
250gm keju cheddar (kraft) ~ yana guna Keju Cheddar Bega + mozarella dipotong dadu
bread crumb secukupnya 

CARA PENYEDIAAN :-
  1. Potong dadu keju ( ketepikan ), tepung dan kentang digaul sebati, tabur dengan serbuk lada hitam. Gaul sehingga sebati ( Kak Chaq tak guna air sebab kentang dah lembut ) kemudian ambil adunan sebesar guli leperkan dan masukkan keju. Bulatkan.
  2. Pecahkan telur dalam mangkuk dan pukul sedikit kemudian masukkan 2 atau 3 sudu dalam pinggan, golekkan adunan yang disalut dengan serbuk roti tadi.
  3. Golekkan semula dalam serbuk roti hingga betul2 tertutup aduna tadi. Ulang sehingga habis adunan.
  4. Dah siap goreng..sedia untuk dinikmati..

Selamat Mencuba :-)

1 comment:

Bbwana adienia said...

sedapnya makan cheezy ball ni panas2 kan..nak sket bleh?heheh..