Tuesday, May 27, 2014

KASWI TEPUNG PULUT

Assalamualaikum dan selamat sejahtera ^__^

Kuih Kaswi Tepung Pulut ni yana buat untuk bebuka puasa hari Khamis lepas..Tak sangka pulak laku betul kuih ni..Buat 1/2 adunan licin..Kuih macam ni memang selalu yana buat 1/2 adunan je sebab kurang laku..kali ni cepat pulak abis..orang puasa sempat makan 2 ketul je..Maknanya lain kali kena buat lagi..Sedapp sangat kuih nii..Para penggemar kuih kaswi wajib cuba tau..

Yana buat agak terrrrgelap sikit..terlebih kaler cakelet hik3..Takpe lah janji sodapp kan..Tq pada Kak Fida tuan empunya resepi dan juga Kak Yatie share resepi yang senang dan sedap nihh..Jom semak resepinyaa~~~




KUIH KASWI TEPUNG PULUT
Resepi : Kak Fida@ My Resepi
Sumber cuci mata : Kak Yatie @ Sinar Kehidupanku

BAHAN-BAHAN ( loyang 9x9 inc. / +-30 acuan lompang

BAHAN A :-

2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung pulut
1/2 sk kapur yang pekat
2 cawan air
sedikit warna coklat ( tak letak pun takpe )

BAHAN B:-

3/4 cawan gula merah / gula melaka 
1/4 cawan gula pasir
1/2 sk garam
2 cawan air
2 helai daun pandan ~ disimpul

BAHAN C:-

Kelapa parut kukus dengan sedikit garam dan daun pandan

CARA PENYEDIAAN:-
  1. Campur bahan2 A dalam mangkuk dan kacau rata. Ketepikan
  2. Campur bahan2 B ke dalam periuk dan masak hingga mendidih. Tuangkan ke dalam campuran A dan kacau rata. Tapis adunan
  3. Tuang adunan ke dalam loyang/acuan yang bergris dan dipanaskan dulu. Kukus selama 30 - 40 minit jika menggunakan loyang dan 15 minit jika menggunakan acuan lompang
  4. Biar benar2 sejuk, potong sesuai selera dan sajikan dengan kelapa parut kukus

Selamat Mencuba :-)

1 comment:

tun_telani said...

Salam kak yana, tun masa tgk kak sha tunjuk kt FB last week terus suruh hubby beli kelapa.. tp smp arini kelapa tu duk dlm freezer. hahahaha.. ingat nk wat petang nih, harap2 cukup rajin la masuk dapur. kalau xbape rajin goreng donat frozen je. hihi