Sunday, April 29, 2012

PARATHA SEGERA & KARI SARDIN TANPA SANTAN

Assalamualaikum dan selamat berhujung minggu..Cuaca indah jer hari ni..Bestnya kalau dapat keluar jalan2 tapi hari ni aktiviti yana macam biasa ajer..layan kartun dgn Damia kat umah ^_^..Pagi tadi kami bekpes dengan Paratha Segera bersama Kari Sardin Tanpa Santan..Bila en.hubby keje, males rasanya nak main masak2..masak yang segera ajer..kalau lapar tengah hari krg boleh makan roti cicah sardin pulak..hmm..hari ni jadi muka sardin laaa ^_^


KARI SARDIN TANPA SANTAN

BAHAN-BAHAN:-
1 tin besar ikan sardin 
Sedikit halba campuran
5 ulas bawang putih ( ditumbuk )
2 inci halia ( tumbuk )
1 labu bawang besar - dihiris
Setangkai daun kari
2 biji kentang ( buang kulit dan potong 4 ) yana potong wedges & goreng dulu )
1 biji buah tomato ( potong 4 )
2 sudu makan serbuk kari ikan
1 sudu makan serbuk cili 
1/2 sudu teh serbuk kunyit
1/4 sudu teh serbuk jintan putih ( dikisar kasar )
1/4 sudu teh serbuk lada hitam ( dikisar kasar ) 
Sedikit jus asam jawa ( ikut citarasa sendiri..boleh tambah/kurang )
2 cawan air ( 500ml ) - boleh tambah
Garam dan serbuk perasa
minyak masak


CARA NAK BUAT:-
  1. Panaskan minyak dalam kuali. Tumis halba campuran, serbuk jintan putih, serbuk lada hitam, bawang merah dan daun kari.
  2. Dah tumis masukkan bawang putih dan halia yg telah ditumbuk tadi. Kacau lagi, biarkan sebentar dan masukkan kentang.
  3. Masukkan air dan jus asam jawa tadi. Biar mendidih sebentar.
  4. Masukkan serbuk kari ikan, serbuk cili, serbuk kunyit, garam dan serbuk perasa. Biar mendidih lagi.
  5. Masukkan ikan mackerel bersama kuahnya. Tutup kuali dan biar mendidih.
  6. Akhir sekali masukkan tomato. Biarkan sebentar dan padamkan api. Siap untuk dihidangkan..
Selamat Mencuba :=)

8 comments:

Norzie hany said...

Salam kenal.1st time singgah sini dan saya follow ye.Menu sihat...kari sardin tanpa santan.

Amie said...

Hayya... Yana! Tak payah makan nasilah hari ni... kenyang tu makan roti prata dengan kari sardin yang sangat enak!

Nuwairani Ismail said...

nani belum pernah beli lagi paratha ni. pernah makan tapi dah tak ingat makan dengan apa.sardin aje je tapi tak tahu nak masak apa ni. bosan pulak kalo masak mcm selalu tu.hmm...tgh pikir2 lagi.

dZana said...

sedapnyaa... kalau ada sardin mkn dgn apa2 pun jadi..

nOOrsha said...

Salam yana..pekaba..hope sehat je..lame x sggh cn..nmpak sdap kari tnpasantan..sy mng suke kari sadin tp hb kureng sket..huhu...mmg syok mkn berlemuih bergelumang paratha tu ngan kari kn..nyumnyum

Chik Mimi said...

Yana sedapnya ,akak pun suka kari sardin tapi kat rumah ni suka sardin masak asam ja

tun_telani said...

kak yana... mewah betul resepi sardin nih, segala rempah ada. hihi.. tun biasa terlebih 'rajin', letak serbuk kari ikan je. kui kui

quinnie said...

yana..saya pun suka masak sardin tanpa santan kadang2...lagi pun kalau santan tak dek memang elok sgt resepi ni..hehehe..rasa cam kedai mamak je....:)